info-steel-19

joegoslavië _yougoslavie 50 Reconversie tot college Het paviljoen van Joegoslavië was een architectu- raal en conceptueel hoogstandje. De Kroatische architect, Vjenceslav Richter, was een toonaange- vende bouwmeester en beeldhouwer in Joegosla- vië en had meegewerkt aan de reconstructie van zijn land na de oorlog. Zijn tweede ontwerp haalde het in een nationale wedstrijd: een experimenteel ontwerp in een modernistische zin, met intrinsieke uitdrukkings- kracht. Aan de basis ligt een ‘grid’ van vijftien stalen kolommen die een eveneens stalen gebinte torsen. Deze worden aan het oog onttrokken en in de wanden geïntegreerd. Het hele ontwerp wordt gekenmerkt door open- heid en transparantie, door het gebrek aan deuren en de maximale toegankelijkheid. De vloeren op verschillende niveaus zijn onderling verbonden door opengewerkte trapdelen. De vides en het ge- bruik van glas versterken het algemeen ruimtege- voel. Richter beperkte de volle muurdelen tot het strikte minimum. Onderaan bevinden zich de toe- gang, een cinemazaal en het sanitair, op de twee verdiepingen de eigenlijke tentoonstellingsruimte. Koepels Volumetrisch kan het paviljoen gezien worden als twee in elkaar schuivende en lateraal uitkragende delen, wat het etherische karakter van het bouw- werk benadrukt. paviljoen_pavillon Reconversion en collège Le pavillon yougoslave constitue une prouesse architecturale et conceptuelle. Il est l’œuvre de l’architecte et sculpteur croate Vjenceslav Richter, une personnalité qui faisait autorité en Yougos- lavie et avait participé à la reconstruction de son pays après la guerre. Son deuxième projet l’emporta lors d’un concours national: un concept expérimental dans un sens moderniste, assorti d’une vigueur expressive in- trinsèque. À la base, une grille de quinze colonnes en acier qui supportent une charpente, elle aussi en acier. Celles-ci sont invisibles et intégrées aux parois. L’ouverture et la transparence caractérisent tout le projet, grâce à l’absence de portes et à une ac- cessibilité maximale. Les planchers des différents niveaux sont reliés par des volées d’escalier ajou- rées. Les vides et l’utilisation du verre renforcent encore la sensation générale d’espace. Richter a li- mité les parties pleines au strict minimum. Dans la partie inférieure, se trouvent l’entrée, une salle de cinéma et les sanitaires. Les espaces d’exposition se situent aux premier et deuxième étages. Coupoles La volumétrie du pavillon peut être vue comme composée de deux parties glissant l’une dans l’autre avec un porte-à-faux latéral, ce qui accen- tue le caractère éthéré du bâtiment. Vjenceslav Richter (HR) Architect_Architecte Rad, Beograd (CS) Mehani č ar (sculptuur_sculpture Nada) Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte: Peter Vervoort 1958 1958 Vjenceslav Richter

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=