info-steel-22

vervoer _transport Station Leuven, Martelarenplein, Leuven (BE) Plaats_Localisation NMBS-Holding, directie Patrimonium, Brussel_Bruxelles (BE) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Philippe Samyn and Partners, Brussel_Bruxelles (BE) Architect_Architecte Philippe Samyn and Partners - Setesco, Brussel_Bruxelles (BE) Philippe Samyn and Partners - FTI, Brussel_Bruxelles (BE) Studiebureau_Bureau d’études Seco, Brussel_Bruxelles (BE) Controlebureau_Bureau de contrôle T.H.V. Van Laere-Anmeco, Zwijndrecht (BE) Baeck & Jansen, Balen (BE) Algemene aannemer_Entrepreneur général Tekst_Texte: Laure Eggericx Foto’s_Photos: Marie-Françoise Plissart, Marc Detiffe, Jan De Coninck, Sourbron Fotografie (www.vlaanderenvanuitdelucht.be) , Philippe Samyn and Partners Een stalen overkapping voor het station van Leuven Voor de nieuwe perronoverkapping van het station van Leuven werd een beperkte internationale wed- strijd uitgeschreven. Het team van Philippe Samyn and Partners, bekend om hun minimale structuren, was de laureaat van deze wedstrijd. Het station van Leuven is het op vier na grootste station van het land. De overkapping maakt deel uit van het stadsontwerp voor de ontwikkeling van de Leuvense stationsomgeving. De kern van het project is een verbeterde organisatie van de spoorweginfrastructuur, met als doel een verbe- terde verkeersafwikkeling tussen de stadsdelen. In plaats van een poging te doen de barrière van de sporen op te heffen, ziet het projectvoorstel de sporenbundel als een rivier met twee uitgesproken en verschillende oevers. Het project vindt hierin zijn inspiratie, het creëert een visuele samenhang maar respecteert en versterkt tevens de onafanke- lijkheid van de verschillende oevers. Ook het be- staande stationsgebouw is een bron van inspiratie. De structuur van de overkapping sluit aan bij de symmetrie en verhoudingen van het oude stations- gebouw. De positie van de bovenleidingen bepaalt de plaats van de steunpunten. Une canopée d’acier pour la gare de Leuven C’est à l’issue d’un concours restreint international que la couverture de la gare de Leuven est confiée à l’équipe de Philippe Samyn and Partners, coutu- mière de la conception de structures minimales. Ce projet portant sur la 5 e gare du pays s’inscrit dans un projet global de rénovation de la station existante et de ses environs. L’idée maîtresse est de réduire l’impact ferroviaire en aménageant une ‘rivière de fer’ que l’on franchit via un pont piétonnier couvert pour passer à l’autre rive, celle du faubourg de Kessel-Lo. Le bâtiment existant est à la fois source d’inspiration et élément d’ancrage du projet dans le lieu. Un lieu volontiers marqué par une discontinuité urbaine mais où la gare joue un rôle structurant (liaisons, circulations, formes et proportions) et symbolique (repère historique). L’auvent n’est pas conçu ex-nihilo, il est pensé en termes de lien avec le bâti ancien et nouveau. Il respecte l’échelle des bâtiments voisins et tire parti du rythme et des proportions de la gare ainsi que de la position des caténaires. Le confort des usagers de cette gare traversante est renforcé au niveau de la protection du vent et de la pluie, de

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=