info-steel-26

technisch _technique 58 Het FIREBREAK- compartimenteringssysteem: 4 uur brandwerendheid Het FIREBREAK-compartimenteringssysteem is een nieuw product ontwikkeld door ArcelorMittal, waarmee kan worden voldaan aan de uiterst strenge eisen die sommige verzekeraars stellen voor compartimentswanden van opslaggebouwen, met name een brandwerendheid van vier uur. Het systeem bestaat uit prefabelementen met een hoogte van 1,25 m en een breedte van 2,5 m. Het is de enige compartimentswand op basis van staal die door een erkend organisme (het Franse CSTB) is gehomologeerd voor een hoogte van 15 m en een brandwerendheid tot vier uur biedt. De brandvoorschriften en de verzekeringsmaat- schappijen eisen dat opslagplaatsen en industriële gebouwen worden onderverdeeld, om het risico dat een brand zich naar andere delen van het ge- bouw verspreidt te beperken. De maximale grootte van deze compartimenten wordt beperkt, om de hevigheid van een eventuele brand te beperken en om de potentiële schade te minimaliseren. In België wordt de maximale grootte van compar- timenten in de toepasbare reglementering voor in- dustriële gebouwen (Bijlage 6 bij de Basisnormen – KB van 1 maart 2009) gekoppeld aan de brand- belastingsdichtheid en aan de stabiliteit bij brand van de structurele elementen. Deze reglemente- ring bepaalt enerzijds dat de compartimentswan- den zo moeten worden ontworpen dat het risico op bezwijken naar buiten toe wordt beperkt en anderzijds dat het bezwijken van een element in een compartiment niet leidt tot voortschrijdende instorting in de andere compartimenten. Met de FIREBREAK-compartimentswanden kan aan al deze vereisten worden voldaan. Hoge compartimentswanden waarvan de horizon- tale stabiliteit wordt gewaarborgd door inklem- ming aan de voet storten gewoonlijk in naar de buitenkant van het getroffen compartiment als gevolg van vervorming veroorzaakt door het bime- taaleffect (zie afbeelding). Het FIREBREAK-systeem maakt het mogelijk om dit instortingsmechanisme te voorkomen dankzij het bouwprincipe en de la- terale steun die wordt gewaarborgd door de struc- tuur in het niet-getroffen compartiment. Auteurs: Nicoleta Popa - Louis-Guy Cajot initiële positie _position initiale vervormde positie _position déformée wand _paroi Le système de compartimentage FIREBREAK: 4 heures de résistance au feu Le système de compartimentage FIREBREAK , nouveau produit développé par ArcelorMittal, permet de répondre à l’exigence très sévère de certains assureurs qui demandent 4 heures de résistance au feu pour les parois de comparti- mentage de bâtiments de stockage. Composé d’éléments préfabriqués de 1,25 m de haut sur 2,5 m de large, ce système constitue la seule paroi de compartimentage à base d’acier homo- loguée par un organisme agrée (CSTB) pour une hauteur de 15 m et présentant une résistance au feu jusqu’à 4 heures. Les règlements en matière d’incendie et les com- pagnies d’assurance exigent de diviser les entre- pôts et les bâtiments industriels pour réduire le risque de propagation du feu d’un compartiment à l’autre. La taille maximale des compartiments est limitée afin de réduire la violence des in- cendies à maitriser et de minimiser les sinistres potentiels. En Belgique, la réglementation applicable aux bâtiments industriels (Annexe 6 des Normes de Base – arrêté royal du 1er mars 2009) lie la taille maximale des compartiments à la densité de charge calorifique et à la stabilité au feu des éléments structurels. Cette même réglementation demande d’une part que les parois du comparti- ment sinistré soient conçues de manière à limiter le risque d’effondrement vers l’extérieur et d’autre part que la ruine d’un élément dans ce compar- timent n’entraîne pas de ruine en chaîne dans les autres compartiments. Le système de paroi de compartimentage FIREBREAK permet de répondre à l’ensemble de ces exigences. Les parois de compartimentage de grande hau- teur, dont la stabilité horizontale est assurée par un encastrement en pied, s’effondrent générale- ment vers l’extérieur du compartiment sinistré à la suite d’une déformation due à l’effet « bilame » (voir figure ). Le système FIREBREAK permet quant à lui d’éviter ce type de mécanisme de ruine, grâce au principe constructif et au maintien latéral as- suré par la structure située dans le compartiment non sinistré.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=