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categorie A laureaat _lauréat 14 Het station Liège-Guillemins Het nieuwe station is een monumentale koepel van glas en staal, 200 m lang en 35 m hoog, die de sporen overdekt. Het station ontvangt in het bijzonder de hogesnelheidstreinen op de lijn Parijs- Keulen. De koepel zelf loopt uit in 5 lange daken van dezelfde aard die de perrons overkappen. Het station telt drie niveaus: - het reizigerscentrum - met wachtzalen, winkels en toegang tot de parking - is gelegen onder de sporen en bevindt zich op hetzelfde niveau als de voetgangerszone voor het station. Een galerij met bogen, die doet denken aan een kathedraal, zorgt voor de verbinding met de parkings en bevat de trappen en de zes panoramische liften in glas in roestvast staal; - de perrons zijn bevloerd met glazen tegels die zorgen voor verlichting van het onderliggende niveau, in combinatie met bakbruggen die de sporen dragen; - het hoger liggende niveau van de perrons met twee dwarse loopbruggen over de sporen die vanaf de kiss-and-ridezone achter het station voor een rechtstreekse toegang tot de verschil- lende perrons zorgen. Alle structuren die zich boven het niveau van de perrons bevinden, werden in staal uitgevoerd. De loopbruggen bestaan uit stalen caissons waarop de bogen van het dak rusten. De vierledige meta- len steunen volgen de natuurlijke krachtwerking. Gare de Liège-Guillemins La nouvelle gare est un monumental dôme de verre et d’acier de 200 m de long et de 35 m de hauteur qui couvre les voies. Elle accueille notam- ment les TGV sur la ligne Paris-Köln. Le dôme est prolongé de 5 longs abris de même composition qui couvrent les quais. La gare s’organise sur trois niveaux : - le centre des voyageurs comprenant salles d’at- tente, galerie commerçante et accès au parking est situé sous les voies, au même niveau que la place piétonne devant la gare. Une galerie ‘ca- thédrale’ rythmées par des arcs assure la liaison avec les parkings et abrite les escaliers et les six ascenseurs panoramiques cylindriques en verre et inox. - les quais d’embarquement sont revêtus de pavés de verre apportant de la lumière au niveau infé- rieur, combinés à des ponts-bacs supportant les voies, - le niveau haut des quais, avec ses deux passe- relles transversales passant au-dessus des voies qui permettent l’accès direct aux différents quais depuis l’aire de dépose minute derrière la gare. L’intégralité des structures situées au-dessus du niveau des quais sont réalisées en acier. Les passe- relles de liaison sont constituées de deux caissons métalliques sur lesquels naissent les arcs de la toiture. Les appuis sur les quais sont réalisés par Nouvelle gare de Liège Guillemins Place des Guillemins, Liège Plaats_Localisation Eurogare (anciennement Euro Liège TGV), Liège Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Calatrava Valls, Zurich Architect_Architecte Bureau d’Etudes Greisch, Liège Studiebureau_Bureau d’études Seco, Brussel_Bruxelles Controlebureau_Bureau de contrôle AM Galère-Duchene-Wust-Bageci, Naninne Algemene aannemer_Entrepreneur général EMESA Elaborados Metalicos, Coirós-A-Coruña Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Jean-Luc Deru (Daylight)

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