info-steel-31

in detail_en détail cultuur _culture Hanzestedenplaats 1, 2000 Antwerpen Plaats_Localisation Stad Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Neutelings Riedijk Architecten, Rotterdam (NL) Architect_Architecte ABT België, Antwerpen Studiebureau_Bureau d’études THV MAS (Interbuild – Willemen - Cordeel) Algemene aannemer_Entrepreneur général Iemants Staalconstructies, Arendonk Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte: Sofie De Vriese Foto’s_Photos : ABT, Atab, Sarah Blee, Iemants Staal- constructies, Johnny Van den Borre, Scagliola/Brakkee, Edward Clifford-Smith MAS, verborgen staaltje… Het MAS, voluit Museum aan de Stroom, is open voor publiek sinds 17 mei 2011. Het is een nieuw en opvallend landmark voor de stad Antwerpen, dat er het verleden, heden en toekomst van de stad wil samenbrengen. De buitenschil van het gebouw bestaat uit glas en Indische natuursteen. De constructie is van beton en… staal. De staal- constructeur vergelijkt de constructie met een kerstboom: een stam (centrale kern) met takken (uitkragingen). De architecten beschrijven het con- cept als een ‘melkmeisje dat twee emmers draagt aan een schouderjuk'. Beide metaforen verwijzen duidelijk naar de belangrijke rol die de staalcon- structie speelt in de architectuur van het MAS. Het Nederlandse bureau Neutelings Riedijk Ar- chitecten ontwierp het MAS. Zij haalden het in een architectuurwedstrijd van 55 concurrerende inzendingen uit de hele wereld omdat hun stapel- huis het beste aansluit bij de historische functie en sfeer van de locatie. Het MAS staat waar vroeger het Hanzehuis stond, het 16e-eeuwse handelshuis van de Duitse Hanzesteden. Het is dan ook geen toeval dat de architectuur van het museum ver- wijst naar de oude stapelhuizen, zoals de buurt er tientallen kent. MAS, un tour de force bien caché… Le MAS, le Museum aan de Stroom, est ouvert au public depuis le 17 mai 2011. C’est un nouveau point de repère remarquable pour la ville d’Anvers, qui a pour ambition de réunir le passé, le présent et le futur de la ville. L’enveloppe extérieure du bâtiment est faite de verre et de pierre de taille indienne. La structure est en béton et... en acier. Le constructeur métallique compare la structure à un sapin de Noël : un tronc (noyau central) avec des branches (en porte-à-faux). Les architectes décrivent le concept comme ressemblant à une ‘laitière hollan- daise avec son porte-seaux’. Les deux métaphores se réfèrent clairement au rôle essentiel de l'acier dans l’architecture du MAS. C’est le bureau néerlandais Neutelings Riedijk Archi- tecten qui a conçu le MAS. Avec ce projet d’entrepôt, il a remporté un concours d’architecture auquel ont participé 55 concurrents issus du monde entier, parce qu’il correspondait le mieux à la fonction et à l’atmosphère historique du lieu. Le MAS a été érigé sur l’ancien site de la Maison Hanséatique, palais du commerce maritime des villes allemandes de la Hanse du 16e siècle. Ce n’est donc pas un hasard si l’archi- tecture du musée évoque les anciens entrepôts, que l’on peut compter par dizaines dans le quartier. 28 Sarah Blee / © Neutelings Riedijk Architects

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=