info-steel-33

57 categorie C Katholieke Universiteit Leuven Onderwijsinstelling_Institut d’enseignement supérieur Burgerlijk Ingenieur-Architect Studierichting_Orientation Hans De Petter Professor_Professeur Hans De Petter Promotor_Promoteur Lien Schoenmaekers Valérie Vermandel Studenten_Etudiants katholieke universiteit leuven nominatie_nominé Beweegbare voetgangersbrug - 3 De stationsomgeving in Aalst wordt in twee delen gesplitst door de Dender. Het station langs de ene zijde, een commerciële en industriële zone langs de andere. Een nieuwe voetgangersbrug moet beide verbinden. In dit ontwerp werd gestreefd naar een ‘introverte’ brug, die het zicht op de grauwe industriële omge- ving belemmerd. ‘Je ziet de omgeving wanneer je over de brug gaat, maar de nadruk wordt gelegd op de constructie en de structuur zelf.’ Er werd uit gegaan van een kokerprofiel met ope- ningen, om te evolueren naar een structuur van ringen die onderling verbonden worden door door- lopende stalen platen. Afhankelijk van de belastin- gen, zijn bepaalde zones van de brug ‘denser’ en andere meer open, zijn de profielen hol of vol en verschillen de ringen van dikte. De draaispil van deze 34 m lange brug staat op 10 m afstand van de oever, ze staat bijgevolg 24 m in uitkraging langs de ene zijde en 10 m langs de an- dere zijde wanneer er boten langs moeten varen. Passerelle mobile pour piétons - 3 L’environnement de la gare d’Alost est scindé par la Dendre en deux parties. La gare d’un côté, une zone commerciale et industrielle de l’autre. Une nouvelle passerelle pour piétons doit relier les deux rives. Dans ce projet, on s’est efforcé de réaliser un pont ‘introverti’, qui empêche d’apercevoir la grisaille de l’environnement industriel. ‘Vous voyez l’envi- ronnement lorsque vous passez sur la passerelle, mais l’accent est mis sur la construction et la structure elles-mêmes.’ On est parti d’un profilé creux avec des ouvertures, pour évoluer vers une structure faite d’anneaux reliés entre eux par des plaques en acier d’un seul tenant. En fonction des charges, certaines zones de la passerelle sont ‘plus denses’, tandis que d’autres sont plus ouvertes, les profilés sont creux ou pleins, et les anneaux diffèrent en épaisseur. Le pivot de cette longue passerelle de 34 m se trouve à 10 m de la rive. Lorsque des bateaux doivent la longer, le porte-à-faux est donc de 24 m d’un côté, et de 10 m de l’autre.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=