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21 ven genomen binnen het ‘Climate and Energy Pac- kage’. In de zogenaamde ‘Effort Sharing Decision’ 2 werden CO 2 -reductiedoelstellingen vastgelegd voor sectoren die niet onder het ‘Emission Trading Scheme’ vallen (zoals bouw, transport, landbouw en afval). België moet hierdoor de emissies van broeikasgassen vanuit deze non-ETS sectoren te- gen 2020 met 15 % laten dalen ten opzichte van de emissies van 2005. Besparen van energie en beperken van de emissie van broeikasgassen door gebouwen hangen dus niet alleen inhoudelijk, maar ook beleidsmatig nauw aan elkaar vast. In juni 2011 publiceerde de Europese Commissie het EnergieEfficiëntiePlan 2011, met als doel een nieuw elan te geven aan de energiecomponent van de ‘20-20-20’ doelstellingen 3 . Uit een evalu- atie van de EC bleek immers dat men op het hui- dig tempo slechts de helft van de doelstelling zou realiseren. Het EnergieEfficiëntiePlan focust uiter- aard op de doelstellingen voor 2020, maar tracht ook het pad te effenen voor de periode daarna. De recent gepubliceerde ‘Roadmap to a Low Carbon Economy in 2050’ 4 stelt een plan en een reeks concrete sectorale doelstellingen voor, die in tabel 1 weergegeven zijn. Tabel 1 - Sectorale reductiedoelstellingen voor 2030 en 2050 volgens de Europese roadmap _Tableau 1 – Objectifs sectoriels de réduction pour 2030 et 2050 selon la Roadmap européenne Broeikasgasemissies in vergelijking met 1990 Émissions de gaz à effet de serre par rapport à 1990 2005 2030 2050 Totaal _Total -7% -40 tot -44% -79 tot -82% Energieproductie (CO 2 ) _Production d’énergie (CO 2 ) -7% -54 tot -68% -93 tot -99% Industrie (CO 2 ) _Industrie (CO 2 ) -20% -34 tot -40% -83 tot -87% Transport (incl. CO 2 luchtvaart, excl. zeevaart) Transport (y compris CO 2 aviation, mais hors transport maritime) +30% +20 tot -9% -54 tot -67% Residentieel en diensten (CO 2 ) _Résidentiel et services (CO 2 ) -12% -37 tot -53% -88 tot-91% Landbouw (niet-CO 2 ) _Agriculture (non-CO 2 ) -20% -36 tot -37% -42 tot -49% Andere niet-CO 2 emissies _Autres émissions non-CO 2 -30% -72 tot -73% -70 tot -78% Vanuit de residentiële en dienstensector worden bijzondere inspanningen verwacht. Enerzijds rekent men op de lange-termijngevolgen van het huidige EPB-beleid. Anderzijds is het duidelijk dat er nieuwe initiatieven zullen moeten genomen worden. De grootste uitdaging, niet in het minst financieel, zit hem onmiskenbaar in de aanpak van het bestaande gebouwenpark: hier is echt sprake van een transformatie. De EC rekent ook sterk op de toename van het gebruik van koolstofarme elektriciteit en hernieuwbare energie. 2 DECISION No 406/2009/EC on the effort of Member States to reduce their greenhouse gas emissions to meet the Community’s greenhouse gas emission reduction commitments up to 2020. 3 COM(2011) 109 final, Energy Efficiency Plan, Brus- sels. 4 COM(2011) 112 final,A Roadmap for moving to a competitive low carbon economy in 2050. du ‘Climate and Energy Package’. Des objectifs de réduction des émissions de CO 2 ont été fixés dans une ‘Effort Sharing Decision’ 2 pour les secteurs non concernés par la directive ‘Emission Trading Scheme’ (comme la construction, le transport, l’agriculture et les déchets). La Belgique doit ainsi réduire ses émissions de gaz à effet de serre pour ces secteurs hors ETS de 15 % d’ici 2020, par rapport aux émissions de 2005. L’économie d’énergie et la réduction des émissions de gaz à effet de serre provenant des bâtiments sont donc étroitement liées au niveau du contenu, mais aussi au niveau politique. En juin 2011, la Commission européenne publiait le Plan pour l’efficacité énergétique 2011, avec pour objectif de donner un nouvel élan à la composante énergétique des objectifs ‘20-20-20’ 3 . Il ressortait en effet d’une évaluation de la Commission que seule la moitié des objectifs serait atteinte au rythme où évoluaient les choses. Le Plan pour l’effi- cacité énergétique se focalise naturellement sur les objectifs pour 2020, mais tente aussi de préparer le terrain pour la période qui suivra. La ‘Roadmap to a Low Carbon Economy in 2050’ 4 récemment publiée propose un plan et une série d’objectifs sectoriels concrets, reproduits au tableau 1. Des efforts particuliers sont attendus de la part du secteur résidentiel et des services. D’une part, on compte sur les conséquences à long terme de la politique PEB actuelle ; d’autre part, il est clair que de nouvelles initiatives devront être prises. Le plus grand défi, notamment financier, réside immanqua- blement dans l’approche du parc immobilier exis- tant : il est ici réellement question de transformation. La Commission européenne compte aussi fortement sur la croissance de l’utilisation des énergies renou- velables et de l’électricité sobre en carbone.

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