info-steel-43

Speciale boogstructuur Hoewel ze slechts gedeeltelijk boven het brugdek uitkomen, zijn het toch vooral de twee vrijstaande bogen die sterk in het oog springen. Door het ontbreken van een windverband krijgt de brug een zeer open karakter. De vereiste scheiding tussen de rijbaan en de fiets- en voetpaden is gebruikt om de bogen in één vlak te laten doorlopen, zodat ze extra geaccentueerd worden. Bovendien verandert hun sectie en hun onderlinge afstand naarmate de brug hoger wordt. ‘De bogen zijn opgebouwd uit kokers met een variabele doorsne- de’, legt Jody De Winter uit. ‘Op het niveau van het funderingsmassief zijn de kokerprofielen hoog en smal (respectievelijk 2,5 m en 90 cm), maar naarmate ze stijgen worden ze minder hoog en breder (respectievelijk 1,2 m en 2 m). We hebben de bogen bovendien een beetje schuin geplaatst (15 graden) om op het niveau van het brugdek meer ruimte vrij te maken en een esthetische meerwaarde te creëren. Als je in het verlengde Structure en arc particulière Bien qu’ils ne dépassent du tablier que partiel- lement, ce sont les deux arcs libres qui attirent le plus le regard. L’absence de contreventement donne au pont un caractère très ouvert. La nécessaire séparation entre les voies de roulage et les pistes pédestres et cyclables a été mise à profit pour laisser les arcs se poursuivre sur un seul plan, de telle sorte qu’ils s’en trouvent accentués. De plus, leur section et leur distance réciproque changent au fur et à mesure que le pont s’élève. ‘Les arcs sont faits de profilés creux au diamètre variable’, explique Jody De Winter. ‘Au niveau des massifs de fondation, les profi- lés creux sont hauts et étroits (respectivement 2,5 m et 90 cm) mais au fur et à mesure qu’ils s’élèvent, ils deviennent moins hauts et plus large (respectivement 1,2 m et 2 m). Par ailleurs, nous avons placé les arcs légèrement en oblique (15 degrés) pour libérer plus d’espace au niveau du tablier et créer une plus-value esthétique. 53

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=