info-steel-43

enige mogelijke plaats om de nieuwe sluis in te planten was tussen de huidige 136 m x 16 m sluis en de stuw, met afbraak van de oude 55 m x 7,5 m sluis. 15.000 m² tijdelijke damplanken werden gebruikt als keermuren voor de constructie van de nieuwe sluis, behalve aan de zijde van de bestaande sluis waar geen extra ruimte beschikbaar was omdat de sluis in gebruik diende te blijven tijdens de werken. De ontwerpers losten dit probleem op met een kofferdam van 20 diafragmacellen van platte damplanken. Wanneer de cellen worden opgevuld met granulair materiaal is de cellenwand autostabiel en dient hij als definitieve keermuur voor het eiland tussen de bestaande en de nieuwe sluis. Aan de zijkant van de kofferdam werden drie boogsegmenten van platte damplanken toegevoegd en gevuld met beton om te dienen als steun voor een draaibrug* die het eiland met de rechteroever verbindt. aux alentours. La seule implantation possible se situait entre l’écluse existante (136 m x 16 m) et le barrage, ce qui nécessite le démantèlement de l’ancienne écluse de 55 m x 7,5 m. Pour construire le nouveau sas, 15.000 m² de palplanches temporaires ont été utilisées comme paroi de soutènement, sauf du côté de l’écluse existante où il n’y avait pas suffisamment de place parce que cette écluse devait rester en service pendant la durée des travaux. Le bureau d’étude a résolu ce problème en dimension- nant un batardeau constitué de 20 gabions de palplanches plates. Les gabions cellulaires forment un mur poids autostable et servent également de paroi de soutènement permanente pour l’île entre l’écluse existante et la nouvelle écluse. Trois arcs de raccordement ont été rajou- tés au bord du batardeau et rempli de béton afin de servir de fondation pour le pont mobile* qui relie l’île artificielle avec la rive droite. *(Zie nominatie Staalbouwwedstrijd 2014 - Info_steel nr 42, blz 82-83). _*(cfr nomination Concours Construction Acier 2014, info_steel n°42 pages 82-83) 69

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=