info-steel-45

Luifels portaalingang Groufttunnel De Route du Nord doorkruist de vallei van de Alzette ter hoogte van Lorentzweiler waar ze uit de Groufttunnel komt om uit te monden op de verkeers- wisselaar van Lorentzweiler en op het viaduct, om vervolgens in de tunnel onder de Gousselerbierg te duiken. Dankzij de tussenkomst van architectenbu- reau Jim Clemes in samenwerking met kunstenaar Nico Thurm, werd een bijzondere aandacht besteed aan de integratie van de weg in de omgeving. Eén van de opmerkelijke elementen zijn de stalen luifels aan de noordingang van de Groufttunnel. Deze portieken spelen de rol van licht- en helder- heidsfilter in de zone tussen de tunnel en de buitenwereld. Het belang van een overgangszone, om de ogen de gelegenheid te geven zich aan te passen aan het zeer verschillende licht tussen een weg in volle zon en het donkere interieur van een tunnel, is niet te onderschatten. Om die reden zijn de stalen portieken samen- gesteld uit een roosterwerk met fijne mazen die voorkomen dat de zon - afhankelijk van zijn stand - de chauffeur die uit de tunnel komt, verblindt. Auvents portail tunnel Grouft La Route du Nord traverse la vallée de l’Alzette au niveau de Lorentzweiler où elle sort du tunnel Grouft pour passer sur l’échangeur de Lorentzweiler et sur le viaduc, puis pénétrer dans le tunnel sous le Gousselerbierg. Un soin parti- culier a été apporté - grâce à l’intervention du bureau d’architecture Jim Clemes en collaboration avec l’artiste Nico Thurm - à l’intégration de cette partie de la route dans l’environnement. Un des éléments marquants est composé par les auvents métalliques au portail Nord du tunnel Grouft. Ces portiques jouent le rôle d’adaptateur de lumière et de luminosité dans la zone entre le tunnel et l’extérieur : En effet il est important qu’une zone de transition soit aménagée pour habituer l’œil aux conditions de luminosité très différentes entre l’extérieur ensoleillé et l’intérieur du tunnel plus sombre. Aussi les portiques métalliques sont-ils pourvus de caillebotis avec un maillage clairement défini empêchant le soleil, en fonction de sa position, d’éblouir le conducteur sortant du tunnel. Les nominatie _nomination Echangeur de Lorentzweiler A7, Lorentzweiler Plaats_Localisation Administration des ponts et chaussées, Département des travaux neufs, Ministère du Développement durable et des Infrastructures, Grand Duché de Luxembourg, Bertrange Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Jim Clemes, Esch-sur-Alzette en collaboration avec Nico Thurm, artiste Architect_Architecte Luxconsult / Schroeder & Associés ingénieurs- conseils, Luxembourg Studiebureau_Bureau d’études Stahlbau Ziemann, Wittlich (DE) Algemeen aannemer_Entrepreneur général Stahlbau Ziemann, Wittlich (DE) Staalbouwer_Constructeur métallique Foto’s_Photos : Marco Zacharias (Administration des Ponts et Chaussées) 44

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=