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Het viaduct van Junglinster: een unicum in meerdere opzichten Om het centrum van de Luxemburgse gemeente Junglinster te ontlasten, werd een nieuwe ringweg aangelegd die het doorgaand verkeer omleidt. De vallei tussen kilometerpunt 1247,76 en kilometer- punt 1691,76 ligt pal op dit tracé en moest dus overbrugd worden. Dit is gebeurd via de bouw van viaduct met een slanke staalstructuur, dat in totaal maar liefst 444 m overspant. Op 18 september 2015 werd het befaamde viaduct van Junglinster (OA 120) definitief opengesteld voor het verkeer. De markante constructie heeft een totale lengte van 444 m, een gemiddelde hellingsgraad van 1,8 % in de lengterichting en een constante dwarshelling van 2,5 %. Op haar hoogste punt zweeft ze goed 27 m boven de vallei uit. De breedte van de twee brugdekken bedraagt 17 m, wat overeenkomt met drie rijvakken. Combinatie bogen en treillis Staal is zowel vanuit constructief als esthetisch oogpunt het aangewezen materiaal om een derge- lijke overspanning te realiseren. De constructie bestaat volledig uit S355-staal, dat geverfd is met een drielagensysteem om het te beschermen tegen corrosie. Het gaat om een dubbele brug met twee vakwerkliggers in de lengterichting (aan elkaar gelaste prefabprofielen). Deze ondersteunen een Viaduc de Junglinster : première à plus d’un titre Afin de désengorger le centre de la commune luxembourgeoise de Junglinster, un nouveau contournement a été réalisé pour le trafic de transit. Entre le pk 1247,76 et le pk 1691,76 du tracé se trouve une vallée qu’il fallait franchir. Un viaduc à la structure métallique élancée a donc été construit, pour une longueur totale de 444 m. C’est le 18 septembre 2015 qu’a été ouvert à la circulation le fameux viaduc de Junglinster (0A 120). L’impressionnant ouvrage d’art présente une pente longitudinale moyenne de 1,8% et un dévers de 2,5 % constant sur toute sa longueur. À son point culminant, le viaduc domine la vallée de plus de 27 m. La largeur du tablier est quant à elle de 17 m, ce qui corres- pond à 3 bandes de circulation. Combinaison d’arcs et de treillis Tant d’un point constructif qu’esthétique, l’acier est le matériau idéal pour franchir une telle portée. L’ouvrage est entière- ment construit en acier S355, peint avec un système tricouche pour le protéger de la corrosion. Il s’agit d’un pont double à 2 poutres longitudinales métalliques en cais- sons (reconstitués soudés), supportant une verkeer _transport OA120, Junglinster Plaats_Localisation Le Gouvernement du Grand-Duché de Luxembourg, Ministère du Développement durable et des Infrastructures, Administration des ponts et chaussées, Division de la voirie de Luxembourg Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Schroeder & Associés ingénieurs-conseils, Luxembourg Studiebureau_Bureau d’études Secolux, Leudelange Controlebureau_Bureau de contrôle A.M. BAM Lux - Felix Giorgetti, Luxembourg Algemeen aannemer_Entrepreneur général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo (BE) Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte : Philippe Selke en Tim Janssens Foto’s_Photos : Laurent Koob (p.52), Gilles Martin (p.53-54-56-57), Daniel Lahr (Schroeder & Associés) (p.54-55) 52

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