info-steel-48

mobiele personen kunnen het bruggeheel betre- den via zacht hellende rampen (4 %). Deze zijn opgebouwd uit metalen kokers met een variabele hoogte, waarop 3,5 m brede azobebeplanking is aangebracht. De ramp op de rechteroever door- kruist het Parc de la Boverie op het niveau van de boomkruinen, wat een nieuw uitzicht biedt op dit stedelijk stukje groen. In totaal is er 740 ton staal verwerkt in dit bouwwerk: 25 % S460, 2 % roestvrij staal en de rest S355. De gelaste struc- tuurelementen, die een lengte tot 15 m konden hebben, zijn per vrachtwagen vervoerd naar een voorlopige montagesite. Ze zijn vervolgens geas- sembleerd tot zes grote elementen, waarvan het grootste ongeveer 400 ton woog. Tot slot zijn deze zes elementen met behulp van drie drijven- de kranen op hun plaats gebracht en verankerd op de funderingen. Gezien de wil om een slanke en elegante structuur te ontwerpen, maar ook vanwege het feit dat het scheepvaartverkeer op de Maas slechts één enkel weekend mocht worden onderbroken, hebben bureau Greisch en landschapsarchitect Corajoud meteen geopteerd voor staal. L’accessibilité de la passerelle aux PMR est assurée grâce au développement de rampes présentant une pente inférieure à 4 %. Les rampes sont constituées de caissons métalliques de hauteur variable sur lesquels s’appuie le platelage en azobé possédant une largeur de 3,5 m. La rampe en rive droite traverse le Parc de la Boverie au niveau de la canopée des arbres, offrant une vision nouvelle de ce parc urbain. 740 tonnes d’acier ont été mises en œuvre pour réaliser l’ouvrage : 25% en S460, 2 % en acier inoxydable et le reste en S355. Des éléments de charpente soudés jusqu’à des longueurs de 15 m ont été acheminés par camion sur un site de montage provisoire. Ils ont ensuite été assemblés au sol en 6 tronçons dont le plus imposant pesait environ 400 tonnes. Ces six tron- çons ont finalement été positionnés et cloués sur les fondations de l’ouvrage en recourant à 3 bigues flottantes. La volonté de concevoir une structure mince et élégante, mais aussi la contrainte visant à limiter l’interruption de la navigation sur la Meuse à un seul week-end, ont immédiatement orienté l’auteur de projet (Le bureau Greisch, associé au paysagiste Corajoud) vers l’acier. CATEGORIE D Motivatie van de jury_ Motivation du jury Deze passerelle, die de circulatie van voetgangers en fietsers volledig wijzigt, verbindt het stadscen- trum met een ‘verlaten’ wijk. Het gebruik van staal is fascinerend en efficiënt; platstaal wordt gebruikt als trekkers en de kwaliteit van de lasverbindingen is fenomenaal. Cette passerelle, qui change complètement la circulation des piétons et cyclistes, fait trait d’union entre deux quartiers. L’application de l’acier est fascinante et efficace; des plats en acier sont utilisés comme tirants et la qualité des soudures est phénoménale. 69

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=