info-steel-48

er voor dat ook fietsers en personen met een verminderde mobiliteit de treinsporen kunnen oversteken. De voetgangersbrug is opgebouwd uit geplooide staalplaten, die geprefabriceerd en vervolgens gemakkelijk gemonteerd kunnen worden. De brug zelf is een lange balk in U-vorm, waarvan het verticale lijf tegelijkertijd als borst- wering dienst doet. De verlichting wordt in de bovenste flens geïntegreerd. De brug heeft een overspanning van een dertigtal meter boven de rails. De NMBS legt een verhoogd gabarit op van 4,50 m. De keuze voor staal was dan ook evident. Dankzij zijn uitmuntende relatie gewicht-per- formantie laat ze toe een lichte constructie te ontwerpen die op één nacht over de sporen kan geplaatst worden. Daarnaast maakt zijn grote structurele efficiëntie het mogelijk om de structu- rele hoogte te beperken en zich lager te plaatsen dan het spoorweggabarit voorschrijft. Dit zorgt voor een beperktere globale impact op de omge- ving. Tot slot geeft het gebruik van al dan niet geplooide platen de mogelijkheid om de vorm vrij te bepalen en een coherent en eigentijds object te verwezenlijken. en pente font aussi que les cyclistes et les personnes à mobilité réduite puissent franchir les voies ferrées. La passerelle pour piétons a été construite à partir de tôles d’acier pliées qui peuvent être préfabriquées et montées ensuite facilement. La passerelle proprement dite est une longue poutre en U dont le corps vertical fait également office de garde-corps. L’éclairage est intégré dans l’aile supérieure. Le pont a une portée d’une trentaine de mètres au-dessus des rails. La SNCB impose un gabarit rehaussé de 4,50 m. L’option en faveur de l’acier était donc évidente. Grâce à son excellent rapport poids/performance, il permet de concevoir une construction légère qui peut être placée en une seule nuit au-dessus des rails. En outre, sa grande efficacité structurelle permet de limiter la hauteur structurelle et de se placer plus bas que le gabarit ferroviaire ne le prescrit. Ceci entraîne un impact global plus limité sur l’envi- ronnement. Enfin, l’utilisation de tôles pliées ou non donne la possibilité de déterminer la forme librement et de réaliser un objet cohérent et contemporain. 73 CATEGORIE D

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=