info-steel-48

een opmerkelijk materiaal dat uitblinkt door zijn esthetische en mechanische kwaliteiten. Het inox is gezandstraald om een goede grip te bekomen en de textuur mat en verfijnd te maken. Bovendien is het looppad geperforeerd, op basis van een chaotische artistieke tekening. Van een bekleding of een afwerking is dus geen sprake. Een dergelij- ke slankheid en verfijning bekomen, is structureel complex. De basisstructuur is opgebouwd uit een van rasterwerk van balken. Het looppad, dat bestaat uit een inoxplaat van 10 mm, vormt de bovenzijde van deze balken – dit alles om het materiaalgebruik te beperken. De nuttige breedte van de constructie bedraagt 6 meter voor een totale breedte van 7 meter. Het totaalgewicht van de passerelle schommelt rond 60 ton, waarvan 35 ton inox. Het voornaamste obstakel met het oog op het slanke karakter van de structuur waren de trillingen die de voetgangers met hun stappen veroorzaken. Dynamische berekeningen brachten al snel problemen aan het licht. Er werden zes schokbrekers van elk 500 kilogram geïnstalleerd om dit onder controle te houden, afgestemd op de eigen frequentie van de constructie. pour ses qualités esthétique et mécanique. L’inox est sablé pour assurer une adhérence correcte et rendre la texture matte, noble, inté- grée. De plus, le platelage est perforé sur base d’un dessin artistique aléatoire. Il n’y a donc aucun revêtement, aucune finition. Arriver à une telle finesse et un tel élancement est structurellement complexe. La structure prin- cipale est constituée d’un grillage de poutres. Le platelage, composé d’une tôle d’inox de 10 mm, constitue la semelle supérieure des poutres, tout ceci dans un souci d’économie de matière. La largeur utile de franchissement de l’ouvrage est respectivement de 6 m pour une largeur totale de 7 m. Le poids total de la passerelle est d’environ 60 t dont 35 t d’inox. La contrainte principale de cet élancement est le comportement vibratoire sous l’action des piétons. Les calculs dynamiques réalisés ont vite mis en évidence des problèmes de vibration. Six amortisseurs de 500 kg chacun accordés sur la fréquence propre de l’ouvrage ont été installés à mi-portée afin d’augmenter drastiquement le taux d’amortissement. CATEGORIE E Motivatie van de jury_ Motivation du jury Een innoverend en gedurfd ontwerp in roestvast staal (duplex). Het staal voor het brugdek wordt gebruikt ‘als een geperforeerd vel papier’. Une conception innovante et osée en acier inoxy- dable duplex. L’acier pour le platelage est utilisé comme ‘une feuille de papier perforé’. 81

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=