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Monumentale boogbrug met overspanning van 255 m Wie zich op de A1 ten oosten van Amsterdam begeeft, ziet ze in de verte opdoemen. Een impo- sante witte boogbrug kruist de snelweg in één stuk en is op die manier goed voor een overspanning van liefst 255 m. Daarmee is ze een van de grootste in haar soort op het Europese vasteland. Het impo- sante bruggeheel omvat maar liefst 7500 ton staal en werd gerealiseerd door de Belgische staalbouwer Victor Buyck Steel Construction. De bouw van de nieuwe spoorbrug kadert in de verbreding van de snelweg tussen Amsterdam en Almere, een traject dat goed 20 kilome- ter bestrijkt. De bestaande spoorbrug bij Muiderberg was helaas niet breed genoeg en moest wijken. “Aangezien er op de verbrede A1 te weinig ruimte is voor steunpunten tussen de rijstroken, was het een uitdrukkelijke eis van wegbeheerder Rijkswaterstaat om de A1 in één keer te overspannen”, vertelt Ben Cools, projectdirecteur bij staalbouwer Victor Buyck. “Vermits de sporen en de weg elkaar ook nog eens onder een flauwe hoek kruisen, is de overspanning uitermate groot. De nieuwe brug is 260 m lang en 17 m breed. Haar 50 mhoge bogen verhinderen dat de constructie te veel doorbuigt.” A1 Muiderberg, Nederland Plaats_Localisation Rijkswaterstaat en ProRail Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Zwarts & Jansma Architecten, Amsterdam (NL) Architect_Architecte IV Infra, Amsterdam (NL) Studiebureau_Bureau d’études SAAone EPCM bouwcombinatie, Diemen (NL) Algemeen aannemer_Entrepreneur général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte: Tim Janssens Foto’s_Photos: Rijkswaterstaat (NL), Victor Buyck Steel Construction, SAAone Pont monumental en arc d’une portée de 255 m Qui se rend sur l’A1 à l’est d’Amsterdam, le voit apparaître de loin. Cet imposant pont en arc blanc enjambe l’autoroute d’un seul trait grâce à une portée de 255 m. Ce qui en fait l’un des plus grands de ce genre sur le continent euro- péen. L’impressionnant ouvrage d’art a néces- sité 7500 tonnes d’acier et a été réalisé par le constructeur métallique belge Victor Buyck Steel Construction. La construction de ce nouveau pont ferroviaire trouve sa place dans l’élargissement de l’auto- route entre Amsterdam et Almere, sur un tronçon d’une vingtaine de kilomètres. Le pont ferroviaire existant à hauteur de Muiderberg n’était pas assez large et devait être remplacé. « Etant donné que l’A1 élargie n’offrait pas assez de place entre les voies de circulation pour y prévoir des points d’appui, franchir l’autoroute avec une seule travée était une exigence absolue de la régie des routes Rijkswaterstaat », raconte Ben Cools, directeur de projet chez le constructeur métallique Victor Buyck. « La portée est d’autant plus grande que les rails et l’autoroute se croisent selon un angle léger. Le nouveau pont fait 260 m de long pour 17 de large. Ses arches hautes de 50 m empêchent la flexion de l’ouvrage ». brug _pont 70

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