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Deze koker is volstort met beton om aan brand- weerstand te beantwoorden. De kolommen lopen door tot boven de balken van de portieken. Op deze verlenging zijn door middel van voetplaten de bovenliggende –via het water aangevoerde– portieken gebout. De koppelingen zitten volledig weggewerkt in de 48 cm dikke vloeren inclusief afwerking. De balken van de portieken bezitten grotendeels dezelfde vormentaal en samenstelling als de kolommen, weliswaar zonder uitspringende lijfplaten aan de bovenzijde. Het gehele bouwwerk straalt de nauwgezetheid van zowel de architecten als de ingenieurs uit. Met name de oplegging van zowel balken als trappar- tijen in de wanden van de drie betonnen kernen is bijzonder. Door middel van bovenop bevestigde consoles, hangen de stalen balken van de basis- structuur in uitsparingen in de netjes met behulp van klimbekisting uitgevoerde betonnen kernen. De verbinding is opnieuw onzichtbaar door de vloerdikte. Zo lijkt de staalconstructie het beton niet te raken en is tegelijk ruimte voor toleratie. Omgekeerd steunen de balken van de enorme trappartij –met uitzondering van beide landingen– op slechts twee licht uitkragende stalen consoles, ingestort in de betonwand. De opleg bedraagt een luttele drie centimeter. Aan de oostzijde, langs de oever, steunen de ongeveer 7 m uitkragende balkons niet op kolom- men, maar hangen ze integendeel op met behulp van vertikale vierendeelliggers. Het absolute constructieve hoogtepunt is de langs de zuidzijde gelegen 15,5 m grote uitkraging op de bovenste verdieping. De basisstructuur van de bibliotheek is dwars georiënteerd; de uitkraging werkt echter in lengterichting. Daarom is hier het idee van een vierendeelligger gecombineerd met deze van een vakwerkligger. Drie verdiepinghoge vieren- deelliggers van vijf vakken kregen om het vak een massief stalen trekdiagonaal. Verder uitkra- gende balken voor het terras vullen dit atypische constructieve concept aan. Hoewel het Gentse zuidstation intussen al bijna een eeuw geleden is afgebroken, blijft Gent Zuid een belangrijke plek van aankomst in deze dyna- mische stad. De E17, E40 en talrijke bus- en tram- routes penetreren de vroegere uitgaansbuurt. Met name fietsers en voetgangers zijn belangrijke béton pour répondre à la résistance au feu. Ces colonnes se prolongent au-delà des poutres des portiques. Sur cette prolongation sont boulonnés les socles des portiques supérieurs, transportés par la voie fluviale. Les raccordements sont entièrement escamotés dans les sols d’une épaisseur de 48 cm, finition incluse. Les poutres des portiques respectent en grande partie le même langage stylistique et la même composi- tion que les colonnes, bien entendu, sans âmes en saillie du côté supérieur. Tout le bâtiment révèle la grande rigueur des architectes et des ingénieurs. En témoigne l’appui des poutres et des volées d’escalier dans les murs des trois noyaux en béton. À l’aide de consoles fixés en haut, les poutres métalliques de la structure de base sont suspendues dans des évidements des noyaux en béton réalisés avec soin à l’aide d’un coffrage grimpant. La connexion est à nouveau escamotée dans l’épais- seur du sol. La structure métallique ne semble pas toucher le béton et offre à la fois une tolérance. Inversement, les poutres de l’énorme volée d’es- caliers reposent – à l’exception des deux paliers – sur seulement deux consoles en acier légèrement en saillies, noyées dans le mur en béton. L’appui mesure à peine trois centimètres. Du côté est, le long de la rive, des balcons en saillie d’environ 7 m ne s’appuient pas sur des colonnes, mais au contraire sont suspendus à des poutres à arcades. La saillie de 15,5 m du dernier étage côté sud constitue une véritable prouesse. La structure de base de la bibliothèque est posée en oblique, néanmoins la saillie est dans le prolongement. C’est ainsi qu’est née l’idée d’une poutre à arcades combinée à celle d’une poutre en treillis. Trois poutres à arcades de la hauteur d’un étage comportent cinq compartiments qui reçoivent chacun une diago- nale tendue en acier massif. Des poutres en saillie pour la terrasse complète ce concept de construction atypique. Bien que la gare du sud de Gand ait été démolie depuis près d’un siècle, Gent Zuid reste un lieu d’arrivée important pour cette ville dynamique. La E17, la E40 et de nombreux itinéraires de bus et de tram passent par cet ancien point de départ. Par ailleurs, les cyclistes et les piétons sont 26

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