info-steel-51

Tuibrug van viaduct in Mersch Deze tuibrug met een straalcurve van 389 m en een lengte van 260 m vervangt het kunstwerk 202 (brug in voorgespannen beton) op de RN7 in Mersch. Het brugdek van het kunstwerk (14,20 m breed) bestaat uit 2 stalen kokerliggers (2,34 à 2,50 m hoog) verbonden met dwarsliggers in PRS die het wegdek en de voetpaden dragen via een betonplaat van 26 cm dikte. Elk van hen wordt opgehangen aan 10 tuien die aan een vierkante mast van 2 x 2 m zijn bevestigd ter hoogte van de centrale middenpijlers. De kokerliggers dienen deels ook als borstwering voor de voetgangers. Rekening houdend met mogelijke risico’s van vallende voorwerpen of personen op het spoor en de elektrische leidingen, werd een bijkomende borstwering van 2 m hoogte voorzien. Ze bestaat uit panelen van plexiglas die om de 1,4 m aan stalen stijlen zijn vastgemaakt. Het geheel staat in een hoek van 15° om te voorkomen dat ze de tuien zouden raken. De bouw van het stalen deel boven de spoorlijn en de Alzette (ongeveer 146 m) werd op voorlopige steunpunten op zijn plaats geschoven. Vervolgens werden de overblijvende delen aan de noord- en zuidzijde van de masten geassembleerd. Route nationale 7, Mersch Plaats_Localisation Ministère du Développement Durable et des Infrastructures, Administration des Ponts et Chaussées, Luxembourg / Bertrange Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Schroeder & Associés ingénieurs-conseils, Luxembourg Architect_Architecte LuxConsult ingénieurs-conseils (Bureau Etudes Mandataire) / Schroeder & Associés ingénieurs- conseils (Bureau Etudes Ouvrages d’Art), Luxembourg Studiebureau_Bureau d’études Secolux, Capellen Controlebureau_Bureau de contrôle Tralux Construction, Bettembourg Algemeen aannemer_Entrepreneur général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo (BE) Staalbouwer_Constructeur métallique Schroeder, Secolux, Victor Buyck Steel Construction, Infosteel-leden_Membres d’Infosteel Foto’s_Photos: Ponts & Chaussées Pont haubané du viaduc à Mersch Ce pont haubané courbe de rayon 389 m et d’une longueur de 260 m remplace l’Ouvrage d’Art 202 (pont en béton précontraint) sur la RN7 à Mersch. Le tablier de l’ouvrage est consti- tué de 2 poutres-caissons métalliques reliés par des entretoises en PRS qui supportent la chaus- sée et les trottoirs via une dalle béton de 26 cm d’épaisseur. Elles sont soutenues chacune par 10 haubans fixés à un pylône de section carrée 2 x 2 m situé au niveau des piles centrales. Les poutres-caissons servent en partie de garde- corps pour les piétons, mais compte tenu des risques de chute d’objets ou de personnes sur les voies ferrées et lignes électriques, un garde-corps supplémentaire de 2 m de haut a été prévu. Il est composé de panneaux plexi- glas fixés à des montants métalliques tous les 1,4 m, l’ensemble est incliné à 15° pour éviter une interface avec les haubans. La construction de l’ouvrage a été effectuée par poussage, sur appuis provisoires, de la partie de la structure métallique située au-dessus des voies ferrées et de l’Alzette (soit environ 146 m), puis par assemblage à la grue des parties restantes au nord et au sud et des pylônes. 34

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=