info-steel-51

klein stukje uit warmgevormde dikwandige buis- segmenten ; in totaal 170 ton staal van het type S355J2+N. Voor de corrosiebescherming werd eerst Sa3-gestraald, vervolgens gemetalliseerd (ZN120) en ten slotte afgewerkt met een drielaags verfsysteem. Bovendien hebben de binnen- en buitenwanden een antigraffitibehandeling onder- gaan. Ondanks de geringe aanwezigheid van verstijvers – enkel onder het wegdek, wat echt uitzonderlijk is – heeft de brug een zeer slank karakter. Snelle installatie De bouw van de brug verliep in verschillende fases. Emotec werkte eerst acht deelcomponenten af in zijn atelier en transporteerde ze vervolgens naar een loods aan het kanaal in Willebroek, waar de brug integraal werd samengesteld, gelast en afgewerkt. Nadien is ze via het water vervoerd naar Antwerpen, waar ze opgevijzeld werd tot op een vrije hoogte van circa zes meter boven het maaiveld en aansluitend met rolwagens tot op de bouwplaats gereden is. Het inrijden van de constructie moest uiterst nauwkeurig gebeu- ren aangezien er slechts een halve meter vrije ruimte beschikbaar was tussen de muren van de gebouwen waarop de landhoofden van de brug moesten neergelegd worden. De installatie van de brug nam al bij al slechts vier uur in beslag, wat aanzienlijk sneller was dan ingecalculeerd. Ook bij Ney & Partners koestert men speciale herinneringen aan het project: “Een brug die rust op twee gebouwen die volledig water- dicht moeten zijn is behoorlijk zeldzaam. De eisen waren dan ook een stuk strenger dan bij een klassiek bruggeheel”, aldus Thijs Van Roosbroeck. “Bovendien zijn de zijplaten extreem slank uitgevoerd – slechts 12 tot 15 mm dikte voor een hoogte van 6 meter. Het was geen evidentie om dat correct te berekenen. Door de spectaculaire vorm zullen velen allicht denken dat het een duur project was, terwijl dit ontwerp in de wedstrijdfase eigenlijk als goed- koopste oplossing uit de bus kwam. Los van het gestroomlijnde uiterlijk, het lichte gewicht en de grote overspanning toont het gesofisticeerde plooi- en snijwerk in het bruglichaam aan dat de Parkbrug de vele mogelijkheden van staal opti- maal benut.” plats et seulement pour une petite partie de segments tubulaires à paroi épaisse laminés à chaud ; au total 170 tonnes d’acier S355J2+N. La protection anti-corrosion consiste en : un sablage Sa3, suivi d’une métallisation (ZN120) et d’une finition avec un système de peinture en trois couches. Par ailleurs, les parois intérieures et exté- rieures ont subi un traitement anti-graffiti. Malgré la présence limitée de raidisseurs – uniquement sous le tablier, ce qui est vraiment exceptionnel – le pont présente un caractère très élancé. Installation rapide La construction de la passerelle s’est déroulée en plusieurs phases. Emotec a tout d’abord construit huit éléments dans ses ateliers pour les transporter ensuite vers un hangar le long du Canal de Willebroek, où l’ouvrage fut assemblé en totalité, soudé et fini. L’étape suivante fut le transport par voie fluviale vers Anvers, où il fut levé par vérins jusqu’à une hauteur d’environ six mètres au-dessus du sol puis transporté sur remorques par la route vers le chantier. La mise en place de la construction a dû se faire de manière extrêmement précise car il n’y avait qu’un demi-mètre de marge entre les murs des bâtiments sur lesquels nous devions poser les culées du pont. L’installation du pont ne prit que quatre heures en tout, soit nettement moins que ce qui avait été prévu. Ney & Partners se souvient également avec émotion de ce projet : « Un pont reposant sur deux bâtiments qui doivent être parfaitement étanches à l’eau est quelque chose d’assez rare. Les exigences étaient logiquement plus élevées que pour un ouvrage classique », selon Thijs Van Roosbroeck. « En outre, les tôles latérales sont particulièrement fines – seulement 12 à 15 mm d’épaisseur pour une hauteur de 6 mètres. Cela n’a pas été évident de calculer tout cela. L’allure spectaculaire va sans doute laisser penser qu’il s’agit d’un projet coûteux, alors qu’il s’est révélé comme la solution la moins coûteuse lors de la phase de concours. Outre la silhouette élancée, le poids maîtrisé et la grande portée, la sophis- tication des découpes et plis dans l’enveloppe du pont montre bien que la Passerelle du Parc exploite les nombreuses possibilités de l’acier de manière optimale. » 55

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=