info-steel-51

Elegant parkeergebouw voor station in volle vernieuwing Het station van Oostende is een statig complex dat de reputatie van de koningin der badste- den alle eer aandoet. Omdat het de groeiende hoeveelheid reizigers echter steeds moeilijker verwerkt krijgt en de omgeving doorheen de jaren vervallen is tot een warrig amalgaam van gebouwen en parkeerterreinen, drong een groot- schalige vernieuwing zich op. Een van de cruciale stappen in de reconversie naar een modern, multimodaal verkeersknooppunt was de realisatie van een nieuw parkeergebouw. Dit is volledig opgetrokken in staal, onder het motto ‘ruwbouw is afwerking’. Met 7.500 instappende reizigers per dag is het monumentale ‘Gare Maritime’ in Oostende zonder meer het drukst bezochte kuststation van ons land. In juli en augustus kreeg het maar liefst 1,1 miljoen personen over de vloer. Als epicentrum van het openbaar vervoer in de stad fungeert het station tevens als een cruciale vertrek- en/of over- stapplaats voor personen die zich verplaatsen met Natiënkaai 1, 8400 Oostende Plaats_Localisation NMBS, Sint-Gillis (Brussel) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Dietmar Feichtinger Architectes, Montreuil (FR) en Wenen (AT) Architect_Architecte Studiebureau Eurostation, Brussel (stabiliteit & technieken) Studiebureau_Bureau d’études Studiebureau Eurostation, Brussel Opvolging werken_Suivi des travaux BESIX, Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel) Algemeen aannemer_Entrepreneur général THV Franki Construct – WP Steel, Kontich Staalbouwer_Constructeur métallique NMBS Infosteel-leden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Tim Janssens (Palindroom) Foto’s_Photos: Eurostation, Jo Van den Borre (Infosteel) Un élégant parking à étages pour une gare en pleine mutation La gare d’Ostende est un imposant édifice qui fait honneur à la réputation de la « reine des stations balnéaires ». Afin de faire face au nombre sans cesse croissant de voyageurs, une infrastructure toujours plus complexe s’était développée au fil des ans, aboutissant à un amal- game confus d’immeubles et de parkings. Une rénovation en profondeur s’imposait donc. L’une des étapes les plus importantes dans cette recon- version vers un pôle de transport multimodal moderne fut la réalisation d’un parking à étages. Celui-ci est entièrement construit en acier, gros œuvre et finition ne faisant plus qu’un. Avec 7500 passagers montants par jour, la monumentale ‘Gare Maritime’ d’Ostende est sans conteste la gare côtière la plus fréquen- tée du pays. En juillet et août, elle a ainsi vu transiter 1,1 million de personnes. Véritable épicentre du transport public dans la ville, la gare sert également de point de passage quasi obligé pour les gens qui se déplacent en tram, mobiliteit _mobilité 68

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=