info-steel-53

13 Pylonen van stalen buizen, gevuld met beton Daar het knikgedrag van een buis beter is dan van een L-profiel, moest een middel gezocht worden om de prijshandicap ervan te compen- seren. Zwitserse elektriciteitsmaatschappijen hebben een systeem uitgewerkt met buizen gevuld met beton dat aanzienlijke prijsbespa- ringen mogelijk zou maken voor hoogspan- ningsleidingen van minimum 50 kV. Daar de lengte van de palen niet beperkt was door de eisen inzake transport of galvanisatie, konden het aantal onderdelen en de fabricagekosten ervan verminderd worden. De palen werden ter plaatse gevuld met beton met een nauwkeurige korrelgrootteverdeling en onderling verbonden d.m.v. een speciale mof die niet gelast, noch met bouten bevestigd moest worden. De andere elementen werden in de fabriek met het beton gevuld. Op de volledig gemonteerde pylonen werden uitgebreide torsieproeven gedaan. Renovatie en aanpassing van de koepel van het Brusselse Justitiepaleis Enkele uren voor de bevrijding hadden de Duitsers het Justitiepaleis in vuru en vlam gezet. Het 27 m hoge geheel bestaat uit een onderbouw en een 19 m hoge koepel met een diameter aan de sokkel van 17,20 m.Van binnen is op 10,10 m van de voet, een 8,9 m hoge campanile ingebouwd. De vakwerkbalken van de structuur bestaan uit T-vormige gordingen en PN24-liggers, koudgebo- gen en gekalibreerd en uit staanders en diagonalen L-vormige elementen van 50x50, gelast en niet vastgeklonken, zoals de oorspronkelijke uitvoering. De spanten zijn onderling verbonden door gebogen gordingen en alsook met een centrale kroon met een diameter van 1,85 m. De structuren van de campanile werden bij wijze van proef in de “Salle des pas perdus” van het justitiepaleis samenge- voegd en vervolgens ter plaatse gelast. Na montage werd het skelet van de koepel bedekt met een eiken geraamte, daarna met een dubbele laag daklatten en een isolerende bekleding.Tenslotte werd het hele oppervlak bekleed met 18 ton koper en het decoratieve deel met 300 m² bladgoud.We hebben van deze werkzaamheden gebruik gemaakt om de koepel er nog rijziger te laten uitzien door hem 2 m hoger te maken dan de oorspronkelijke koepel. Pylones en tubes d’acier, remplis de béton Le comportement d’un tube au flambage étant meilleur que la cornière, il fallait rechercher un moyen d’en compenser le handicap de prix. Des sociétés de distribution d’électricité suisses ont étudié un système de tubes remplis de béton qui permettrait des économies notables de coût pour des ligne de minimum 50 KV. La longueur des poteaux n’étant limitée que par les exigences de transport ou de galvanisation, le nombre de pièces et les coûts de fabrication s’en retrou- vaient réduits. Les poteaux sont remplis de béton de granulométrie précise, sur le site et reliés entre eux, par un manchon spécial ne nécessitant ni soudure , ni boulonnage. Les autres éléments sont remplis de béton, en usine. Des essais très importants, à la torsion, sur des pylônes totalement montés ont été réalisés. Reconstruction de la coupole du Palais de Justice de Bruxelles Quelques heures avant la libération, les alle- mands y avaient mis le feu .L’ensemble, de 27 m de haut se compose de gradins et d’une coupole de 19m de haut et de 17,20 m de diamètre au pied. A l’intérieur, de celle-ci, à 10,10 m de la base , est incorporé un campa- nile de 8,9 m de haut. Les poutres en treillis de la structure se composent de membrures en T , hors PN24, cintrées à froid et calibrées et de montants et diagonales en L 50x50, soudées et non rivetées, comme à l’origine. Les fermes sont reliées par des pannes cintrées et à une couronne centrale d’1,85 m de diamètre. Les structures du campanile ont été montée à blanc dans la salle des pas perdus du palais et soudées en place. Après montage, la charpente de la coupole a été recouverte de chêne, puis d’une double couche de voliges et d’une chape isolante. Enfin, la surface fut revêtue de 18 tonnes de cuivre et la partie décorative de 300 m² de feuilles d’or. On a profité de ces travaux pour donner à la coupole une meilleure impression d’élancement en augmentant la hauteur de 2 m par rapport à la version d’origine.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=