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beoogde gebruik. Alain Hinant: «We kunnen formeel bevestigen dat het gebouw performant is qua kosten-batenverhouding (oppervlakte, volume, materialen …).» Het resultaat is dat de NMBS voortaan een groter en moderner atelier ter beschikking heeft, waarin het elke dag meer treinen dan ooit tevoren kan onderhouden, en dat in betere condities. Dit impliceert dat het rollend materieel over het algemeen minder lang zal stilstaan en dat het aantal pannes normaliter zal afnemen, wat het comfort van de treinreizigers uiteindelijk ten goede zou moeten komen. Dat is althans het minste waarop we mogen hopen … Het project in enkele cijfers: • Omvang van het rechthoekige gebouw: 260 op 135 m • Straalstructuur: +/- 2580 ton (hoofdzakelijk S235) • Stalen gevelbekleding: 9600 m 2 (dubbele huid: cassette 500/1/90 + staalplaat 333/3/40) • Dak: 14 200 m 2 (sandwichpanelen, dikte 80 mm) + 2200 m 2 (polycarbonaatplaat, dikte 20 mm) • 2000 m rails voor rolbruggen (zeven nieuwe bruggen van 1 x 2.5 ton, 5 x 10 ton et 1 x 32 ton) • 5000 m rails voor sporen (80% op pijlers), ter ondersteuning van treinen van het type UIC. construction. Alain Hinant : « On peut affirmer que le bâtiment est performant quant à son rapport coût/résultat (surface, volume, maté- riaux, …). » Ce résultat se traduit pour la SNCB par un atelier plus grand et plus moderne, capable d’accueillir chaque jour plus de trains dans de meilleures conditions. Cela signifie une immobilisation moins longue du matériel roulant et moins de pannes, et devrait apporter davantage de confort aux usagers du rail. C’est à tout le moins ce que l’on peut souhaiter. Le projet en quelques chiffres • Dimensions générales du bâtiment inscrites dans un rectangle de 260 m sur 135 m • Charpente acier : +/- 2580 t (principale- ment S235) • Bardage métallique : 9600 m 2 (double peau : caisson 500/1/90 + tôle 333/3/40) • Toiture : 14 200 m 2 (panneau sandwich, épaisseur 80 mm) + 2200 m 2 (tôle poly- carbonate, épaisseur 20 mm) • 2000 m de rails de pont roulant (7 nouveaux ponts de 1 x 2.5 t, 5 x 10 t et 1 x 32 t) • 5000 m de rails de chemin de fer (80% sur pilotis) pour supportage de convois type UIC 25

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