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Spoorbrug over Leuvense Vaart Het spoorbypassproject in de Mechelse stations- omgeving, bestaat uit de lokale uitbreiding met 2 nieuwe sporen, ten oosten van de stationssite. Deze spoorbypass laat een snellere doortocht van Mechelen toe tot 160 km/h en vindt aanslui- ting op de eerder gebouwde Diabolo spoor- verbinding als noordelijke ontsluiting van de Nationale Luchthaven. Kenmerkend voor het gehele project is de strakke bundeling van de nieuwe infrastructuur naast de bestaande, alsook de wisselende verstrengeling van spoor- en weginfrastructuur. Een bijzondere spot in dit project situeert zich ter hoogte van de Leuvense Vaart. De nieuwe spoorbypass gaat via een dubbelsporige brug over de Leuvense Vaart, terwijl de nieuwe weg op dezelfde locatie via een tunnel onder deze Vaart passeert. De stedenbouwkundige uitdaging bestond er uit een geïntegreerde structuur te ontwerpen in het geklasseerde stadszicht gekenmerkt door 3 Pont ferroviaire sur la Leuvense Vaart Le projet de contournement ferroviaire aux abords de la gare de Malines comporte l’exten- sion locale avec deux nouvelles voies, à l’est du site de la gare. Ce contournement ferroviaire permet une traversée plus rapide (jusqu’à 160 km/h) de Malines et se raccorde à la liaison ferroviaire Diabolo construite précédemment comme désenclavement septentrional de l’Aéro- port National. Ce qui caractérise l’ensemble du projet est l’as- sociation directe de la nouvelle infrastructure aux côtés de l’existante, soit l’entrelacement changeant des infrastructures ferroviaire et routière. Un point particulier de ce projet se situe à hauteur de la Leuvense Vaart. Le nouveau contournement ferroviaire passe par un pont à double voie au-dessus de la Leuvense Vaart, tandis que la nouvelle route au même endroit passe sous ladite Vaart par le biais d’un tunnel. Le défi urbanistique consistait à projeter une structure intégrée dans le paysage urbain classé Stationsomgeving /Leuvense Vaart, Mechelen Plaats_Localisation TUC RAIL, Brussel- Bruxelles Opdrachtgever_Maître d’ouvrage TUC RAIL, Brussel- Bruxelles Architect_Architecte TUC RAIL, Brussel- Bruxelles Studiebureau_Bureau d’étude SECO, Brussel- Bruxelles Controlebureau_Bureau de contrôle THV MAST, Brussel- Bruxelles Hoofdaannemer_Entreprise général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique NMBS-SNCB, SCIA, SECO, Victor Buyck Steel Construction Infosteelleden_Membres d’Infosteel Bernard Boccara, Bart De Pauw (TUC RAIL) Foto’s_Photos CATEGORIE D laureaat _lauréat CATEGORIE D 68

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