info-steel-55

Het onderbreken van een autosnelweg door een klapbrug mag dan in Nederland geen hoofden doen draaien maar in België zijn het de eerste in hun soort. Om de impact van openen van de bruggen op het overgaand verkeer te beper- ken tot een minimum is de elektromechanica zodanig ontworpen dat het openen en sluiten van de bruggen voor de doorvaart van een schip beperkt wordt tot 10 minuten. Per brug werden zes wegdekpanelen, acht hoofdliggerdelen, twee vakwerken en een ballastkist gemaakt en samengebouwd in de productiehal van de staalbouwer. Op de voor- bouwlocatie, in de achterhaven van de haven van Zeebrugge, werd alles afgewerkt tot twee complete stalen klapbruggen. In twee maal een blok van 48u tijd werden de brugdekken naar de definitieve locatie gevaren, geplaatst boven op de pijlers en zijn de ballastkisten met 250 m³ extra zwaar beton gevuld en dichtgelast. Na het koppelen van de vijzels werden de bruggen voor de eerste maal in hun bestaan geopend. Si l’interruption de la circulation d’une auto- route par un pont basculant n’étonne plus personne aux Pays-Bas, il s’agit d’une grande première en Belgique. L’électromécanique a été conçue de manière à limiter à 10 minutes l’ouverture et la fermeture des ponts pour la traversée d’un navire afin de limiter au mieux l’impact de l’ouverture des ponts sur la circula- tion traversante. Six tabliers, huit éléments de poutres maîtresses, deux treillis et un caisson de lestage sont assem- blés dans le hall de production du constructeur métallique. Sur le terrain de pré-construction dans l’arrière-port du port de Zeebruges les deux ponts basculants en acier sont entièrement achevés. En deux vagues de 48 heures ils ont été transportés par voie maritime vers leur destination finale et placés sur les piliers. Au cours de ce même laps de temps, les caissons de lestage ont été alourdis de 250 m³ de béton avant d’être scellés. Les vérins ont été raccordés, après quoi les ponts ont pu pour la toute première fois être ouverts. CATEGORIE D 75

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=