info-steel-55

Startstation E-lijn Den Haag Startstation E-lijn in Den Haag is onderdeel van Randstadrail-metrolijn E en fungeert als vertrek - en eindstation van de lightrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam. Dé grote blikvanger is de 90 m lange perronoverkapping, die bestaat uit gebogen glas en staal. Haar sculpturale vorm geeft het station een herkenbaar karakter, waardoor het overtuigend standhoudt tussen de omringende megacomplexen. Een overdekte looproute in de vorm van een expressieve luifel verbindt het kolomvrije startstation met de stati- onshal van Den Haag Centraal. De RandstadRail bereikt het station via een 323 m lang viaduct, dat tot 12 m boven het maaiveld uittorent om de impact op de omgeving te mini- maliseren. Het slanke viaduct heeft een stalen draagconstructie met tien grote overspanningen van verschillende lengtes. De breedte van de brug varieert van 10,5 m aan het verste eind tot 16,5 m in het station. Vanaf de zijkant bekeken is de brug een gesloten, niet-gedilateerde stalen doosligger met een sierlijke doorsnede, opge- bouwd uit gewalste staalplaat. De volledige structuur rust op ronde stalen pijlers met een diameter van 2 m en een hoogte tot 10 m. De stalen perronoverkapping bestaat uit een netvormige constructie van 3D-gewalste stalen kokers. De doorsnedevorm van de overkap- ping is een korfboog, opgebouwd uit drie Gare terminus à La Haye Cette gare terminus à La Haye fait partie de la ligne de (pré)métro E entre La Haye et Rotterdam. Sa caractéristique la plus marquante est la couverture des quais de 90 m de long, faite de verre courbé et d’acier. Sa forme sculpturale donne à la gare un caractère bien marqué, ce qui lui permet de s’affirmer parmi les méga complexes alentour. Un accès piéton matérialisé en auvent expressif relie la gare terminus sans colonnes au hall de gare de Den Haag Centraal. La double voie ferrée atteint la gare par un viaduc long de 323 m, qui s’élève jusqu’à 12 m au-dessus du niveau du sol pour minima- liser l’impact sur l’environnement. L’élégant viaduc est constitué d’une structure porteuse en acier avec dix grandes travées de différentes longueurs. La largeur du pont varie entre 10,5 m à son extrémité la plus éloignée à 16,5 m au niveau de la gare. Vu de profil, le pont se présente comme une poutre-caisson non dilatée en acier, d’élégante section, faite de tôle laminée. La totalité de la structure repose sur des piles circulaires en acier d’un diamètre de 2 m pour une hauteur allant jusqu’à 10 m. La couverture des quais se présente sous la forme d’une résille de profilés en acier laminé 3D. La section de la couverture est en forme d’arc en anse de panier, composée de trois Den Haag Nieuw Centraal, Den Haag (NL) Plaats_Localisation ProRail voor Gemeente Den Haag (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage ZJA Zwarts & Jansma Architecten, Amsterdam (NL) Architect_Architecte Movares en NEY & partners (spoorviaduct) / Royal HaskoningDHV en Knippers Helbig (overkapping & luifel) Studiebureau_Bureau d’étude BAM Infra, Gouda (NL) Hoofdaannemer_Entreprise général Smulders, Arendonk / Jos van den Bersselaar Constructie, Udenhout (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Ney & Partners, SCIA, Smulders Infosteelleden_Membres d’Infosteel Bart van Hoek, Jeroen Musch Foto’s_Photos nominatie _nomination CATEGORIE E 88

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=