info-steel-57

Op maat ontworpen trap Niet alleen de gebogen gevelstructuur, maar ook het interieur en de open trap die de twee kantoorniveaus met elkaar verbindt zijn volledig op maat ontworpen door BUNTINX-PYNCKET architecten. “De trap bestaat uit 20 mm dikke platen in S235JR-staal (2 ton in totaal) en moest al tijdens de ruwbouwfase – nog voor het plaat- sen van de vliesgevel en het aanbrengen van de chape – in het gebouw gestockeerd worden. We hebben hem tijdelijk opgehangen aan het plafond, zodat hij geen hinder veroorzaakte voor de overige bouwactiviteiten. De definitieve plaat- sing is gebeurd met behulp van takels”, licht Ronny Loos toe. “Ook de montage van de gevel- structuur was overigens geen sinecure. Hij werd aangeleverd in negen delen (vijf losse kolommen en vier frames met breedtes tot 3 meter en lengtes tussen 11 en 15 meter) en op zijn plaats gehesen met behulp van een autolaadkraan om zo min mogelijk hinder voor de omwonenden te creëren. Het was hoe dan ook een goede zaak dat we in een vroeg stadium bij het project betrokken zijn, zodat we onze kennis, ervaring en expertise optimaal konden laten renderen. Het is fijn om weten dat zowel de bouwheer als de architect erg tevreden zijn met het resultaat.” Escalier conçu sur mesure Outre la structure de façade, l’intérieur et l’escalier ouvert qui relie les deux niveaux de bureau ont été conçus entièrement sur mesure par BUNTINX-PYNCKET architecten. « L’escalier, composé de plaques en acier S235JR de 20 mm d’épaisseur (2 tonnes au total), a dû être stocké dans le bâtiment dès la phase de gros œuvre – encore avant la pose de la façade-rideau et de la chape. Nous l’avons suspendu provisoi- rement au plafond, afin qu’il ne gêne pas les travaux en cours. Son placement définitif a été réalisé au moyen de palans », explique Ronny Loos. « Le montage de la structure de façade ne fut pas non plus une sinécure. Elle fut livrée en 9 parties (cinq colonnes libres et quatre grilles jusqu’à 3 mètres de large pour des longueurs allant de 11 à 15 mètres) et hissée à sa place par camion-grue pour minimiser l’impact sur le voisinage. Quoi qu’il en soit, ce fut une bonne chose que nous ayons été impli- qués à un stade précoce dans le projet, puisque cela nous a permis de faire valoir au maximum nos connaissances, notre expérience et notre expertise. Cela fait plaisir de savoir que tant le maître d’ouvrage que l’architecte sont très satisfaits du résultat. » 57

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=