info-steel-59

genomineerd _nominé Stel- en onderhoudsplaats voor trams Sinds twee jaar beschikt de hoofdstad van het Groothertogdom over een eigen tramnet. Wie tram zegt, zegt ook stelplaats en centrale commandopost. Dat is de rol van ‘Tramsschapp’, dat in januari 2018 in gebruik werd genomen en dat vlak bij Luxexpo en de Serra-rotonde op het Kirchbergplateau gelegen is, tussen het Grünwald-massief (zone Natura 2000) en de autosnelweg. Deze stel- en onderhoudsplaats biedt plaats aan 32 tramstellen, het benodig- de aantal voor het beoogde gebruik van het netwerk in 2021. Aangezien er op dit soort sites allerhande verschillende exterieurelementen terug te vinden zijn (rails, bovenleidingen, pylonen …), opteer- den de architecten voor een eenvoudige en rust- gevende beeldtaal. De stel- en onderhoudsplaats bestaat uit drie gebouwen met een gelijkaardig ontwerp. De laterale gevels zijn vrij gesloten en bekleed met hout in functie van een optimale integratie in de omgeving, terwijl de voorgevels riant beglaasd zijn. De daken manifesteren zich als ruime grasvlaktes met zonnepanelen. Ze zijn Centre de remisage et de maintenance (CRM) du tram Depuis bientôt deux ans, la capitale grand-du- cale a son tram. Qui dit tram, dit garage et poste de commandement centralisé. C’est le rôle du « Tramsschapp », qui se situe à proximité de Luxexpo et du rond-point Serra au Kirchberg, entre le massif de Grünwald (zone Natura 2000) et l’autoroute, et dont l’exploitation a débuté en janvier 2018. Ce centre de remisage et de main- tenance (CRM) peut accueillir et entretenir 32 rames, soit le parc nécessaire pour l’exploitation telle que prévue à l’achèvement du réseau en 2021. Un site de ce type étant composé de multi- ples éléments extérieurs aux bâtiments (rails, caténaires, pylônes, …), les architectes ont privilégié une architecture simple et empreinte de quiétude. Le CRM se compose de trois bâtiments à la conception similaire. Les surfaces latérales sont généralement fermées et bardées de bois pour s’intégrer à l’environ- nement, tandis que les façades frontales sont largement vitrées. Les toitures présentent de vastes surfaces engazonnées et accueillent des 61 Circuit de la Foire Internationale, Luxembourg Plaats_Localisation Luxtram, Luxembourg Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Werkgemeinschaft Karlsruhe, Karlsruhe (DE) / Robert Krawietz architecte BDA DWB, Wissembourg (FR), avec CUBUS architectes, Schrassig (LU) - en sous-traitance de la Werkgemeinschaft Karlsruhe Architect_Architecte InCA, Niederanven / AuCARRE, Luxembourg en sous-traitance de InCA Studiebureau_Bureau d’étude Socotec, Livange Controlebureau_Bureau de contrôle AM Perrard / Baatz Hoofdaannemer_Entreprise général Alex Arendt Constructions Métalliques, Colmar-Berg Staalbouwer_Constructeur métallique InCA, AuCARRE Infosteelleden_Membres d’Infosteel Foto’s_Photos: Gilles Martin 26

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=