info-steel-60

news_news OA14 - Nieuwe spoorlijn Luxemburg - Bettemburg Het project OA14 (Ouvrage d’Art 14 / Infrastructuurwerk 14) bestaat uit de bouw van een spoorbrug en twee landhoofden. Dit bouwwerk overspant de snelweg A3 in Hesperange en wordt samengebouwd op een voormontageplaats. De spoorwegbrug is een stalen boogbrug met een enkele overspanning (staalkwaliteiten S355 en S460). Het brugdek bestaat uit twee stalen kokerliggers die de trekkrachten opvangen en uit HEB700 stalen dwarsliggers die in het beton gestort zijn. Het dek wordt overspannen door twee bogen (hoogte 40 m) naar binnen hellend onder een hoek van 9°. De bogen zijn gesplitst om de structuur te verlichten en functioneren als een vakwerk. Het brugdek is gekromd (r 1600 m), het volgt het spoortraject om de breedte tot een strikt minimum te beperken. De bogen zelf zijn recht om tweede-orde-effecten te beperken en de productie te vergemakkelijken. Het brugdek wordt om de 14 m aan aan de bogen opgehangen door stalen buizen. De brug is 207 m lang tussen de uitzetvoegen en 18,7 m breed voor een totaal gewicht van de staalconstructie van 5500 ton. De bouw van de brug is gestart in december 2019 in de MBB-fabriek. OA14 - Nouvelle Ligne Ferroviaire Luxembourg – Bettembourg Le projet OA14 (Ouvrage d’Art 14) consiste en la construction d’un pont ferroviaire et deux culées. Cet ouvrage enjambe l’autoroute A3 à Hesperange, et sera construit sur une aire de pré-montage. Le pont type bow-string est composé d’une travée unique en acier (nuances S355 et S460). Le tablier est composé de deux poutres caissons métalliques assurant la fonction de tirant et de poutrelles HEB700 transversales métalliques enrobées de béton. Le tablier est enjambé par deux arcs inclinés (hauteur 40 m) vers l’intérieur, d’un angle de 9°. Les arcs sont dédoublés pour alléger la structure et fonctionnent en treillis. Le tablier est courbe (r 1600 m), il suit le tracé de la voie pour réduire sa largeur au strict minimum. Les arcs sont droits pour limiter les effets de second ordre et faciliter la fabrication. Le tablier est suspendu à l’arc par des tubes en acier disposés tous les 14 m. Il est long de 207 m entre joints de dilatation et large de 18,7 m pour un poids total de la charpente métallique de 5500 tonnes. La fabrication du pont à débuter en décembre 2019 dans l’usine MBB. OA14 - Nouvelle Ligne Ferroviaire Luxembourg – Bettembourg, Hesperange Plaats_Localisation CFL - Société nationale des chemins de fer luxembourgeois, Luxembourg Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Association PAUL WURTH - DB Bijstand opdrachtgever_Assistance au Maître d’ouvrage InCA Ingénieurs Conseils Associés, Niederanven Bouwdirectie_Maître d’œuvre Vinçotte, Luxembourg Controlebureu_Bureau de contrôle AM MMP (Matière – MBB – Poncin Lux) Mandataris_Mandataire MBB, InCA Ingénieurs Conseils Associés Infosteelleden_Membres d’Infosteel Beeld_Image: InCA 4

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=