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Bekleding Betekombrug Met weervast staal (‘corten’) in een hoofdrol Op de grens van Betekom en Aarschot ligt de Betekombrug over de Demer. Deze brug speelt een belangrijke rol voor alle verkeer over de rivier. In het verleden stond hier ook een tolhuis voor tolheffingen tussen twee heerschappen in de regio en ter controle op alle verplaatsingen over het water en te land. De bestaande brug had wel functionele maar geen esthetische troeven. De landschapsarchitecten besloten de brugleu- ning (36 m) volledig te voorzien van een mantel van cortenstaal. Hiervoor werd 6,15 ton staal werd gebruikt. Het ontwerp werd uitgedacht in hanteerbare modules die stuk voor stuk op maat werden gemaakt om later ter plaatse tot één geheel gemonteerd te worden. De bekleding aan één zijde werd voorzien van een bovenstuk dat bovenaan op de bestaande leuning zou komen te liggen. De andere zijde van de leuning werd ter plaatse op de eerste zijde van de bekleding vastgeklonken en alle panelen werden daarna aan elkaar vastgehecht. Bardage du pont de Betekom Avec l’acier auto-patinable (‘corten’) dans le rôle principal Sur la frontière de Betekom et Aarschot se trouve le pont de Betekom qui relie les deux rives du Démer. Ce pont est essentiel pour l’ensemble de la circulation fluviale. Par le passé, il y avait également un poste de péage destiné à la collecte des droits de passage entre les deux territoires et au contrôle de tous les déplacement fluviaux et terrestres. Le pont existant présentait certes des avantages fonctionnels, mais pas esthétiques. Les architectes paysagistes ont dès lors décidé d’équiper l’ensemble de la main courante du pont (36 m) d’un bardage en acier corten. Pour ce faire, 6,15 tonnes d’acier ont été utilisées. Le concept a été réalisé en modules maniables et adaptés individuellement pour l’assemblage en une seule unité sur le site. Sur l’un des côtés, le bardage a été muni d’une partie supérieure qui viendrait reposer sur la main courante existante. L’autre côté de la main courante a été fixé sur place sur le premier côté du bardage et tous les panneaux ont ensuite été fixés les uns aux autres. Demer - Begijnendijksesteenweg, Begijnendijk (BE) Plaats_Localisation Regionaal Landschap Noord-Hageland, Tielt-Winge Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Art-Ex (Sven Vangodtsenhoven en Hans Tuerlinckx), Heverlee Architect / Ontwerper_Architecte / Concepteur Art-Ex (Sven Vangodtsenhoven en Hans Tuerlinckx), Heverlee Studiebureau_Bureau d’études Art-Ex (Sven Vangodtsenhoven en Hans Tuerlinckx), Heverlee Hoofdaannemer_Entreprise générale Art-Ex (Sven Vangodtsenhoven en Hans Tuerlinckx), Heverlee Staalbouwer_Constructeur métallique Lander Loeckx / Stef Stegen (p45 onder) Foto’s_Photos 05 - Renovatie Betekombrug 44

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