info-steel-62

Liggerbrug met variabele hoogte Vervanging van spoorbrug in Ettelbrück (LU) De bestaande brug over de Sûre van de spoorlijn 1a Ettelbrück-Diekirch (P.K. 0,500) had te lijden onder corrosie en maakte plaats voor een nieuw exemplaar van 57 m lang en 10 m breed, bestaande uit gelaste plaatlig- gers met een variabele hoogte. In juli 2018 werd de nieuwe brug op haar plaats geduwd. De vervanging van de brug ging gepaard met een nieuw spoortracé, en dat over een lengte van maar liefst 500 m (correctie van de bocht). Aangezien de site zich in Natura 2000-gebied bevindt, was respect voor de natuurlijke omgeving een van de cruciale aandachtspunten. Het gaat om een liggerbrug met twee over- spanningen (35 en 21 m). De twee zijde- lingse stalen liggers van de hoofdstructuur, Pont à poutres à hauteur variable Remplacement d’un ferroviaire à Ettelbrück (LU) Sur la ligne de chemin de fer 1a Ettelbrück- Diekirch au P.K. 0,500 est situé le pont permet- tant le franchissement de la rivière Sûre. Le pont existant, en mauvais état (corrosion), a été remplacé par un nouvel ouvrage bi-poutres en PRS à hauteur variable de 57 m de long et de 10 m de large. La mise en place par lançage de l’ouvrage a été réalisée en juillet 2018. Le remplacement de l’ouvrage implique en outre un nouveau tracé de voie sur une longueur de 500 m (redressement de la courbe). Parmi les contraintes du site figure le respect de l’envi- ronnement naturel, l’ouvrage se situant en zone Natura 2000. L’ouvrage retenu est un pont à poutres laté- rales constitué de 2 travées (35 et 21 m). Les 2 poutres métalliques de la structure primaire sont PK 0.500, sur la ligne 1a Ettelbrück-Diekirch, Diekirch (LU) Plaats_Localisation CFL - Société nationale des chemins de fer luxembourgeois, Luxembourg Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Schroeder Associés en collaboration avec Bureau Greisch Architect / Ontwerper_Architecte / Concepteur Schroeder Associés en collaboration avec Bureau Greisch Studiebureau_Bureau d’études SECOLUX, Leudelange Controlebureau_Bureau de contrôle TRALUX, Bettembourg Hoofdaannemer_Entreprise générale MBB (Metallic Bridges of Belgium), Ocquier Staalbouwer_Constructeur métallique Schroeder Associés, Bureau Greisch, MBB (Metallic Bridges of Belgium), SECOLUX Infosteelleden_Membres d’Infosteel Gilles Martin / Thomas Lespagnard (MBB) (p.51) Foto’s_Photos 18 - Remplacement d’un pont ferroviaire 50

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