info-steel-62

eindoverspanningen naar de hoofdoverspannin- gen gemarkeerd via een ‘kloof’ met roosterwerk van circa 1 m breed en een uitsparing in de flenzen van de metalen koker aan de rechterzij- de van deze overgangszone. Dit rooster geeft de passage over de Schelde ook een akoestische dimensie en zorgt voor lichtinval aan de rechter- kant van de kades onder het brugdek. Gezien de beperkte beschikbare hoogte voor de structuur van het brugdek viel de keuze op een stalen brugdek met een orthotrope vloerplaat. Loodrecht boven de Schelde heeft het brugdek een hoogte van 800 mm. De pijlers bestaan uit een bundel van acht volle buizen met een diameter van 90 mm. Nadat het brugdek was geassembleerd op een kade in Vaulx, is het aangevoerd via een vlot en vervolgens op tijdelijke steunelementen geplaatst met behulp van twee kranen. Het is waterdicht gemaakt, waardoor er geen nood was aan een anticorrosiebescherming. De elementen aan de buitenzijde zijn gemetalli- seerd en beschilderd. In de nieuwe brug is 450 ton staal in plaatvorm verwerkt (hoofdzakelijk S355). des travées de rive à la travée centrale est marqué par l’insertion d’une tranche en caillebo- tis de plus ou moins 1 m de longueur et par l’arrêt des semelles du caisson métallique de l’ouvrage au droit de cette zone de transition. Ce caillebotis marque également de manière sonore le passage au-dessus de l’Escaut et permet d’amener de la lumière au droit des quais sous le tablier. La faible hauteur disponible pour la structure du tablier a orienté le choix vers un tablier métal- lique avec dalle orthotrope. En section courante, au droit de l’Escaut, le tablier a une hauteur de 800 mm. Une structure en panier de barres (fais- ceau de 8 tubes pleins de 90 mm de diamètre) a été retenue pour les piles. Préalablement assemblé sur un quai à Vaulx, le tablier a été acheminé par barge et mis en place sur appuis provisoires à l’aide de 2 grues. Non visitable, il a été rendu étanche afin de ne pas disposer de protection anti-corrosion à l’inté- rieur du caisson. Les surfaces extérieures sont métallisées et peintes. L’ouvrage représente 450 tonnes d’acier (princi- palement S355) sous forme de plat. 53

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=