info-steel-63

een muur, waardoor er geen enkel ander steun- punt nodig is en er dus eventueel zelfs vliegtui- gen kunnen worden geparkeerd. Tot slot was het zaak om een gebouw uit te tekenen dat voldoende polyvalent is, met het oog op de realisatie van toekomstige modellen en een eventuele herinrichting als Sonaca ooit zou verhuizen. Vandaar dat er een vrije hoogte van 6 m voorzien is. Het gebouw herbergt twee productielijnen en is aan de zijkant uitgerust met doorschijnende polycarbonaatplaten en uitzonderlijk grote secti- onaalpoorten (circa 12 m!), zodat de vliegtuigen er makkelijk naar buiten kunnen worden gerold voor motortests. Aan de voorzijde fungeert een grote beglaasde strook over de volledige hoogte van het gebouw als een vitrine voor de exempla- ren die klaar zijn voor levering. poutre-treillis faisant mur, permettant de n’avoir aucun autre point d’appui sous cette partie, pour pouvoir éventuellement y ranger des avions. Enfin, il fallait dessiner un bâtiment suffisam- ment polyvalent en prévision de futurs modèles à construire et d’une éventuelle réaffectation du bâtiment en entrepôt si la Sonaca venait à déménager à l’avenir. Pour cela, une hauteur libre de 6 m a été prévue. Abritant deux lignes de production, le bâtiment est doté sur son tympan de plaques de polycar- bonate translucide et de portes sectionnelles excessivement larges (environ 12 m), permettant aux avions de sortir facilement de front, notam- ment pour effectuer régulièrement des essais moteur. Sur l’angle avant, une grande partie vitrée pleine hauteur sert de vitrine pour les avions prêts à être livrés. 38

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=