info-steel-63

Ingenieuze trambrug overkapt archeologische openluchtsite Een vlotte tramverbinding tussen het historisch centrum, het Eilandje en het noorden van de stad: dat is de Antwerpse Noorderlijn in een notendop. Om dit langverwachte megaproject te kunnen realiseren en zo meteen enkele hard- nekkige stedelijke mobiliteitsknopen te kunnen ontwarren, waren er op en rond het traject ingrij- pende infrastructuurwerken nodig. In dit artikel zoomen we in op de realisatie van een trambrug op de archeologische Kipdorpsite. Niet toevallig een werf waar staal een cruciale rol speelde. Van de trein stappen in Antwerpen-Centraal of je auto parkeren op de nieuwe Park & Ride langs de A12 en even later op de tram springen om door te reizen naar het justitiepaleis, het Red Star Line Museum, het MAS of het prach- tige Havenhuis: sinds dit jaar is het eindelijk mogelijk. De Noorderlijn maakt het noorden van Antwerpen vlot bereikbaar met de tram, waardoor het aantal wagens in en rond het Un pont ingénieux pour le tram au-dessus d’un site archéologique en plein air Une liaison rapide par tram entre le centre historique, le quartier het Eilandje et le nord de la ville : voilà résumé le projet anversois Noorderlijn. Pour pouvoir réaliser ce méga projet si longtemps attendu et ainsi évacuer quelques problèmes récurrents de mobilité urbaine, des travaux d’infrastructure conséquents étaient nécessaires sur et autour du parcours. Dans cet article, nous nous attardons sur la réalisation d’un pont de tram sur le site archéologique Kipdorp. Et l’acier n’y joue pas un rôle crucial pour rien. Descendre du train à Anvers-Central ou garer sa voiture sur le nouveau Park & Ride le long de l’A12 pour ensuite sauter dans le tram à destination du palais de justice, du musée Red Star Line, du MAS ou de la magnifique Maison portuaire : c’est enfin possible depuis cette année. La Noorderlijn rend le nord d’Anvers facilement accessible en tram, ce Antwerpen Plaats_Localisation Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, stad Antwerpen en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Stendess, Lovendegem Studiebureau_Bureau d’études THV TramContractors Bouw, Brussel Hoofdaannemer_Entreprise général CSM, Hamont-Achel Staalbouwer_Constructeur métallique CSM, Stendess Infosteelleden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Tim Janssens Foto’s_Photos: Jo Van den Borre (Infosteel) / Andreas Vermeeren (CSM) vervoer_transport 54

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=