info-steel-63

het Kipdorpbastion, een derde van de 90 m lange Kipdorpbrug en 75 m van de vroegere stadsmuur werden gerestaureerd en zijn voortaan te bezich- tigen op een archeologische openluchtsite, die toegankelijk is voor het grote publiek. Technisch huzarenstukje In deze bijzondere setting moest tevens een nieuwe gelijkvloerse trambrug gerealiseerd worden – een cruciale missing link voor de Noorderlijn. Een technisch huzarenstukje, temeer omdat de tramwissels volledig geïntegreerd zijn in de brug en ook de hulpdiensten erover moeten kunnen rijden (zelfs met het zwaarste brandweervoertuig: de Hilton 530T). Bovendien moesten de onderliggende archeologische resten zichtbaar blijven. “De brug is bijgevolg du bastion, un tiers du pont long de 90 m ainsi que 75 m des anciens murs de la ville ont été restaurés et peuvent à présent être visités sur un site archéologique en plein air, accessible au grand public. Prouesse technique Sur ce site particulier, un pont bas pour le tram devait être aussi réalisé – chaînon manquant d’importance cruciale pour la Noorderlijn. Une véritable prouesse technique, d’autant que les aiguillages sont totalement intégrés dans le pont et que les services de secours doivent aussi pouvoir l’emprunter (même avec le plus lourd camion de pompier : le Hilton 530T). De plus, les vestiges archéologiques situés sous le pont devaient rester visibles. 57

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=