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onderliggende autotunnel rusten. “Bovendien zijn deze centrale steunpunten gerealiseerd doorheen de Spaanse Omwalling, waarin twee sparingen zijn aangebracht”, legt Andreas Vermeeren uit. “Gezien de spanningswisselin- gen ten gevolge van het tramverkeer is de brug onderworpen aan vermoeiing en moesten we extra aandacht besteden aan de lasdetails en de brugovergangen. Ook het transport van de drie secties – inclusief voorgemonteerde roosters en spoorgootbakken, afgezien van de stukken nabij de lasvoegen – was een hele uitdaging. Het zwaarste deel woog bijna 65 ton en was 4,5 m breed, terwijl het lichtste stuk 30 ton woog, maar 6,5 m breed was. Het was geen sinecure om met deze gewichten en afmetingen door de binnenstad van Antwerpen te manoeuvreren. Eens gearriveerd op de werf, zijn de transports- ecties eerst op tijdelijke, modulaire ondersteu- ningen gelegd met behulp van een speciale montagekraan. Pas nadat ze aan elkaar gelast waren, is de brug op de definitieve oplegpunten en de twee centrale steunpunten geplaatst. Tot slot is het drielaags schildersysteem aange- bracht op de werfvoegen en zijn de resterende roosters en spoorgootbakken gemonteerd.” le biais d’un portique. “Par ailleurs, les deux appuis centraux ont été réalisés à travers l’en- ceinte espagnole, dans laquelle deux niches ont été découpées », poursuit Andreas Vermeeren. « Etant donné les contraintes variables résultant du trafic du tram, le pont est soumis à de la fatigue si bien que nous avons dû être parti- culièrement attentifs aux détails de soudure et aux transitions. Le transport des trois sections – comprenant les caillebotis et gouttières préas- semblées, à l’exception des pièces voisines des joints de soudure – fut un vrai défi. La partie la plus lourde pesait presque 65 tonnes et avait une largeur de 4,5 m, tandis que la plus légère affichait 30 tonnes pour une largeur de 6,5 m. Ce ne fut pas simple de manoeuvrer de telles masses et dimensions dans le centre-ville anversois. Une fois arrivées sur le chantier, les sections transportées ont d’abord été déposées sur des étais modulaires provisoires à l’aide d’une grue spéciale. Après qu’elles aient été soudées les unes aux autres, le pont a été posé sur ses appuis définitifs. Enfin, les joints réalisés sur chantier ont reçu trois couches de peinture et les caillebotis et gouttières restants ont été montés. » 59

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