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voldoende voorspanning, waardoor tijdens het gebruik trekspanningen op die plaats worden vermeden. De tweede betonlaag wordt zonder belasting aangebracht. De potentiële gebruiks- belasting is in vergelijking met gewone omhulde balken veel hoger. Ook is de kans op scheuren en vervorming onbestaande. Het beton geeft het staal de nodige extra stijfheid zonder zelf te scheuren. Goodyear-fabriek in Colmar-Berg Deze fabriek is 280 m lang en 30,50 m breed, met een vrije hoogte van 4,27 m. De langgerekte vorm is volledig afgestemd op bandwerk. De kolom- men staan op 15,21 m van elkaar in de lengte en op 7,62 m in de breedte. Het dak bestaat uit vier sheddaken over de hele lengte, waarbij het verticale deel voor de verlichting zorgt. De wind- belasting wordt opgevangen door het inwerken van de horizontale liggers in de kolommen en in het vakwerk tot aan de eerste dakgording. Een aanbouw doet dienst als laboratorium en is met een systeem van kabels en leidingen verbonden met een externe thermische centrale. De fundering van het gebouw bestaat uit palen waarvan de koppen onderling verbonden zijn door een plaat die ook dienstdoet als werkvloer. In totaal werd 1.000 ton staal in het gebouw verwerkt. Dukdalf van stalen damplanken Dit type structuren geven de bevaarbare grenzen aan en worden gebruikt om boten af te meren. Ze moeten dus bestand zijn tegen de trekspan- ning van de trossen en tegen de schokken van per ongeluk botsende boten. Hier is gekozen voor een structuur van stalen damplanken type II van 10 mm dik, die 8 m in de grond zijn geheid. Ze kunnen de schok opvangen van een boot van 1.000 ton aan 0,3 m/sec. De plooi wordt gecompenseerd door speciale hoeken. De elementen zijn aan de basis met elkaar verbon- den met drie frames en bovenaan door met beton omhulde diagonalen. Om sterke belastin- gen van meer dan 25 ton-meter te absorberen, zijn echter speciale schokbrekers nodig. Met het oog op de corrosiebestendigheid is gekozen voor staal met kopertoeslag. De jaarlijkse onder- houdskosten van de structuur bedragen 1,5% van de bouwkosten. pré-compression suffisante, permettant d’éviter en service, les tensions de traction à cet endroit. Le solde du bétonnage est réalisé en 2ème phase, hors charges. La charge de service poten- tielle, par rapport aux poutres ordinaires enro- bées, est fortement augmentée et la fissuration du béton ainsi que le déversement ne sont plus à craindre. Le béton apporte à l’acier la raideur qui lui manque sans se fissurer lui-même. Usine Goodyear à Colmar-Berg Cette usine, par sa destination de travail à la chaîne, a une longueur de 280 m pour 30,50 de largeur, pour 4,27 m de hauteur libre. Les colonnes sont espacées longitudinalement de 15,21 m et de 7,62 m latéralement. La toiture se compose de 4 sheds sur toute la longueur, dont la partie verticale sert d’éclairage. La stabilité au vent est réalisée par encastrement des sablières et des fermes au droit des colonnes et le treillis jusqu’à la 1ère panne de toiture. Un appentis servant de laboratoire est fixé au bâtiment et un système de câbles et de conduites le relie à une centrale thermique extérieure. Le bâtiment est fondé sur des pieux, dont les têtes sont reliées par une dalle servant de plancher de travail. Le poids total d’acier, mis en œuvre est de 1.000 tonnes. Duc d’Albe en palplanches métallique Ce type de structure, signalant les limites navigables et destiné à l’amarrage de bateaux, doit être apte à résister à la traction des amarres ainsi qu’aux chocs résultant de contacts accidentels de bateaux. Le choix s’est porté sur une structure en palplanches métalliques du type II, de 10 mm d’épaisseur et fichées de 8 m dans le sol, de manière à absorber le choc d’un bateau de 1000 tonnes à 0,3 m/sec, le pliage étant compensé par des coins spéciaux. Les éléments sont réunis à la base, par 3 cadres et les têtes par des diago- nales, noyées dans un béton. Cependant, l’absorption de forces vives de plus de 25 tonne-mètre exige des amortisseurs spéciaux. Pour résister à la corrosion, le choix s’est porté sur un acier au cuivre et les frais annuels d’entretien de la structure, s’élèvent à 1,5% des frais de construction. 6

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