info-steel-64

RETMONER - geïnspireerd door de geschiedenis Lege ruimte als een constructieve kracht RETMONER is een sculptuur uit gelakt staal, boordevol betekenis, geïnspireerd door de geschiedenis van de stad Waregem: ‘de woon- plaats van de clan Waro’. Archeologische vond- sten zoals de pijlpunten, scherven, munten uit de Gallo-Romeinse periode vormen een directe bron van inspiratie. De Zuiderpromenade wordt gezien als de nieuwe toegangspoort tot de stad. De kunstenaar speelt op dit gegeven in door het plaatsen van RETMONER als een wachter die een onbekend heiligdom moet beschermen. RETMONER vormt een oproep om de oude geschiedenisboekjes met nieuwe ogen te gaan bekijken. Door zijn vloei- ende, computergestuurde vormen, vormt het een zachtere versie van de historische artefacten. Hoewel dit sculptuur monumentaal lijkt met zijn 4,40 m hoogte, is dit eclectische beeld opgebouwd vanuit leegtes. Net als Henry Moore wordt de negatieve of lege ruimte als een constructieve kracht gebruikt. Leegte is een onlosmakelijk onderdeel van de sculptuur en kan daarom zelfs als een volume worden gezien. Het plaatmateriaal in gelakt staal is 10-12 mm dik. RETMONER - inspiré par l’histoire L’espace vide comme force constructive RETMONER est une sculpture en acier laqué, pleine de sens, inspirée par l’histoire de la ville de Waregem: ‘le lieu de résidence du clan Waro’. Les découvertes archéologiques telles que pointes de flèches, tessons, pièces de monnaie de l’époque gallo-romaine en sont une source d’inspiration directe. La Zuiderpromenade est considérée comme la nouvelle porte d’accès à la ville. L’artiste fait allusion à cela en y plaçant RETMONER tel un gardien appelé à protéger un sanctuaire inconnu. RETMONER est un appel à regarder les vieux livres d’histoire avec un nouveau regard. Grâce à ses formes fluides, générées par ordinateur, il constitue une version plus douce des artefacts historiques. Bien que cette sculpture semble monumentale avec ses 4,40 m de haut, cette forme éclectique est constituée à partir de vides. Tout comme le faisait Henry Moore, l’espace négatif ou vide est utilisé comme une force constructive. Le vide est une partie inhérente à la sculpture et il peut dès lors même être considéré comme un volume en soi. La tôle en acier laqué a une épaisseur de 10 à 12 mm. Bibliotheek, Boekenplein / Zuiderlaan - Holstraat, Waregem Plaats_Localisation Stad Waregem, Waregem Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Robbrecht en Daem, Gent Architect_Architecte Nick Ervinck, Lichtervelde Kunstenaar_Artiste Studio Nick Ervinck Foto’s_Photos Studio Nick Ervinck Copyright_Copyright CATEGORIE C 68

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=