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project_projet Restauratie Entrepotgebouw in Oostende Het stapelhuis Entrepot wordt binnenkort volle- dig gerestaureerd door Haven Oostende. Het gebouw is een belangrijk stuk maritiem erfgoed voor de stad. Het stapelhuis Entrepot, gelegen langs de Oostkaai van het Vlotdok werd in 1908 opgetrokken in monumentale neoclassicistische bouwstijl. In 1981 werden de gevels als monu- ment beschermd. In nauw overleg met het Agentschap Onroerend Erfgoed ontwikkelde het havenbestuur samen met de architecten LMS Vermeersch een door- dacht plan waarin toekomst, heden en verleden samen komen. De gevels worden volledig geres- taureerd en de binnenruimte wordt ingevuld als moderne kantoorruimte voor maritieme en havengebonden activiteiten. De 3115 m² ruimte die gecreëerd wordt, maakt het haalbaar om het gebouw economisch rendabel te exploiteren. Zo kunnen de maritieme nichemarkten zich verder ontwikkelen. Er zijn vijf verdiepingen voorzien. De kers op de taart is de expressieve optopping in staal. De dragende structuur hiervan is een staalskelet met een verdiepingsvloer bestaande uit beton- gewelven en een dakplaat uit geprofileerde staalplaten. De extra bouwlaag versterkt het monument tot een nieuw architecturaal oriëntatiepunt. Restauration de l’Entrepot à Ostende L’Entrepot sera bientôt entièrement restauré par ‘Haven Oostende’ (le port d’Ostende). Le bâti- ment est un élément important du patrimoine maritime de la ville. L’Entrepot, situé le long du quai oriental du Vlotdok, a été construit en 1908 dans un style néoclassique monumental. Les façades ont été protégées en tant que monu- ment en 1981. En étroite concertation avec l’agence flamande du patrimoine, l’autorité portuaire a élaboré, avec les architectes LMS Vermeersch un plan mûrement réfléchi dans lequel l’avenir, le présent et le passé forment une symbiose. Les façades seront entièrement restaurées et l’espace intérieur sera utilisé comme espace de bureaux modernes pour les activités mari- times et portuaires. Les 3115 m² d’espace créés permettent d’exploiter le bâtiment de manière économique. Cela permettra aux marchés de niche maritimes de se développer davan- tage. Cinq étages sont prévus. La cerise sur le gâteau est la rehausse expressive en acier sur le toit du bâtiment. La structure porteuse est une construction métallique avec un plancher d’étage constitué de hourdis en béton et un toit en tôles d’acier profilées. L’étage supplémentaire renforce le monument et le transforme en point de repère architectural. Oostkaai van het Vlotdok, Oostende Plaats_Localisation Haven Oostende Bouwheer_Maître d’ouvrage LMS Vermeersch Architect_Architecte Cobe Ingenieurs, Jabbeke Studiebureau stabiliteit_bureau d’études stabilité Simulatiebeelden_Images de simulation : LMS Vermeersch, Cobe Ingenieurs 10

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