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de spreekwoordelijke kers op de taart. Ze bestaan uit een reeks driehoekige stijlen op een voetplaat en een geplooide, gelaserde staalplaat op het buiten- en bovenvlak. Om de leuningen zo transparant mogelijk te maken, is al het structureel nutteloze mate- riaal uit de stijlen en de geplooide staalplaat geknipt. De roestvaste stalen handgreep is uitgerust met geïntegreerde ledverlichting.” Geen doordeweekse realisatie De twee hoofdliggers van de Brigandsbrug, die zijn opgebouwd uit witgeverfd gemetalliseerd staal, wegen samen 1370 ton. Voorts is in het brugdek ook nog eens 600 ton wapeningsstaal verwerkt. “Het was geen evident project”, zegt Karel Van Hecke, projectmanager bij staal- bouwer Victor Buyck Steel Construction. “De realisatie van de staalelementen in ons atelier was op zich al een enorm complex gegeven. De brugconstructie bestaat uit heel wat getorste en dubbel gekromde vlakken, die moeilijk uit te voeren zijn in staal. Platen van 70 mm dik die in twee richtingen moeten worden geplooid: het is allerminst kinderspel. We hebben hiervoor zelfs een beroep moeten doen op een gespecialiseer- de firma. De structuur bestaat hoofdzakelijk uit S355-staal, maar daarnaast waren er uiteraard ook de X-diagonalen die Ney & Partners speci- fiek voor de Brigandsbrug ontwierp, waarvan bepaalde hoeken zijn uitgevoerd in S460-staal. De geplooide flenzen voor de kruisen moesten zelfs gerealiseerd worden in koudgevormd staal (S355 K2C + N). Kortom: het was zeker geen doordeweekse realisatie. Het vergde heel wat ‘fingerspitzengefühl’ om de staalconstructie volledig op punt te stellen (evenwichtig verdelen en opvangen van de spanningen, afwatering, krimp en uitzetting van het staal …).” Beperkte manoeuvreerruimte Ook de montage van de brug was een waar huzarenstukje. “Elke hoofdligger bestaat uit zeven moten, die grotendeels per binnenschip naar de werf getransporteerd zijn (vanaf eind augustus 2018) en ter plaatse geassembleerd zijn met behulp van SPMT’s en een hydraulische 500 tonskraan (vanaf september 2018)”, legt Karel Van Hecke uit. “Zeker aan de kant van se composent d’une série de montants triangu- laires sur une plaque de base et d’une plaque d’acier découpée au laser et pliée sur la surface extérieure et supérieure. Pour rendre les mains courantes aussi transparentes que possible, tous les matériaux structurellement inutiles ont été découpés dans les montants et la tôle d’acier pliée. La poignée en acier inoxydable est équipée d’un éclairage LED intégré. » Tout sauf une réalisation ordinaire Les deux poutres principales du Brigandsbrug, en acier métallisé peint en blanc, pèsent ensemble 1370 tonnes. En outre, le tablier du pont contient 600 tonnes de ferraillage. « Ce n’était pas un projet facile », déclare Karel Van Hecke, chef de projet chez le constructeur métallique Victor Buyck Steel Construction. « La réalisation des éléments en acier dans notre atelier était en soi une affaire extrêmement complexe. La construction du pont se compose de nombreuses surfaces torsadées et à double courbure, qui sont difficiles à réaliser en acier. Des tôles de 70 mm d’épaisseur qu’il faut plier dans deux directions : ce n’est pas facile du tout. Nous avons même dû faire appel à une entreprise spécialisée. La structure est principalement constituée d’acier S355, mais il y avait aussi les diagonales en X que Ney & Partners a conçues spécifiquement pour le Brigandsbrug, dont certains angles sont en acier S460. Les brides pliées des croix ont même dû être réalisées en acier plié à froid (S355 K2C + N). En bref : ce n’était certainement pas une réalisation ordinaire. Il a fallu beaucoup d’in- géniosité pour mettre au point la construction métallique (répartition et absorption équilibrées des contraintes, drainage, retrait et dilatation de l’acier, etc.). » Marge de manoeuvre limitée L’assemblage du pont a également été un véri- table exploit. « Chaque poutre principale se compose de sept sections, dont la plupart ont été transportées sur le site par barge (à partir de fin août 2018) et assemblées sur place à l’aide de SPMT et d’une grue hydraulique de 500 tonnes (à partir de septembre 2018) », explique Karel Van Hecke. « Surtout du côté de 24

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