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het vakwerk de ruimtelijke indeling definieert. Dat visuele spanningsveld – zichtbaar versus niet zichtbaar – komt eveneens tot uiting in de ruime gevelopeningen van het grote gebouw, die we afwisselend hebben ingevuld met glas en translucide polycarbonaatpanelen. Het bijzon- dere samenspel tussen de diagonalen van de vakwerkstructuur op de eerste verdieping en de subtiel doorschemerende verticale ritmering op de dubbelhoge tweede verdieping geeft het geheel extra cachet. Dit architecturale surplus straalt ook af op de omgeving. Een bewuste strategie, want we hadden de ambitie om een kader voor de plaatselijke stedelijke beleving creëren. Zo wordt de overkraging van het grote gebouw intussen al volop gebruikt als overdekte bushalte. Als het aanpalende publieke plein volledig klaar is – inclusief de nodige groenaan- leg, straatmeubilair en een fontein, op basis van een ontwerp van OMGEVING – zal de sociale dimensie van het Centr’al-project eens zo sterk tot haar recht komen.” Echt voorbeeldproject Een laatste cruciaal aandachtspunt was het energetische aspect. Het was immers de bedoe- ling om gebouwen te realiseren die aan de BEN-normen voldoen. Geen sinecure gezien hun atypische structurele opbouw, benadrukt Julie Van Huynegem. “Het was een uitdaging op zich om er quasi passieve gebouwen van te maken. Eerst hebben we hun werking in kaart gebracht (zonnewinsten, ruimtelijke bezetting …) via een dynamische simulatie van boydens enginee- ring. Vervolgens hebben we de constructieve details, de buitenschil en de technieken daar maximaal op afgestemd. We hebben de isola- tie- en luchtdichtheidsgraad op punt gesteld door onder meer drievoudige beglazing toe te passen, aangevuld met duurzame technieken zoals PV-panelen, ventilatie met adiabatische koeling, ledverlichting … Bovendien moesten we de staalconstructie volledig uitrusten met een specifieke draagstructuur voor de gevelbe- kleding (bestaande uit stalen latten). En ook in akoestisch opzicht waren er enkele specifieke ingrepen nodig. Kortom: het was precisiewerk om alles op punt te stellen, maar we zijn erin geslaagd om er een echt voorbeeldproject van te maken!” treillis définissent la disposition spatiale. Cette tension visuelle - visible et invisible - s’exprime également dans les grandes ouvertures de la façade du grand bâtiment, que nous avons alter- nativement remplies de verre et de panneaux en polycarbonate translucide. Le jeu particulier entre les diagonales de la structure en treillis du premier étage et le rythme vertical subtile- ment diaphane du deuxième étage à double hauteur donne à l’ensemble un cachet supplé- mentaire. Ce surplus architectural se reflète également sur l’environnement. Une stratégie délibérée, car notre ambition était de créer un cadre pour l’expérience urbaine locale. Par exemple, le porte-à-faux du grand bâtiment est déjà utilisé comme arrêt de bus couvert. Une fois que la place publique adjacente sera complètement terminée – y compris les aménagements paysagers nécessaires, le mobilier urbain et une fontaine conçue par OMGEVING – la dimension sociale du projet Centr’AL prendra tout son sens. » Véritable projet exemplaire Un dernier point crucial concerne l’aspect éner- gétique. Après tout, l’objectif était de réaliser des bâtiments qui répondent aux normes BEN. Ce ne fut pas une sinécure vu leur construc- tion structurelle atypique, souligne Julie Van Huynegem. « Ce fut un défi en soi de les trans- former en bâtiments quasi-passifs. Nous avons d’abord cartographié leur fonctionnement (gains solaires, occupation spatiale...) via une simula- tion dynamique de boydens engineering. Nous avons ensuite adapté les détails structurels, l’enveloppe extérieure et les techniques autant que possible. Nous avons affiné le niveau d’iso- lation et d’étanchéité à l’air en utilisant du triple vitrage, complété par des techniques durables telles que des panneaux photovoltaïques, une ventilation avec refroidissement adiabatique, un éclairage LED, etc. Nous avons également dû équiper la structure métallique d’une structure de support spécifique pour le bardage (constitué de lamelles d’acier). Et également d’un point de vue acoustique, certaines interventions spéci- fiques ont été nécessaires. En bref : ce fut un travail de précision pour tout mettre en place, mais nous avons réussi à en faire un véritable projet exemplaire ! 67

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