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productiemogelijkheden om tot dit resultaat te komen”, zegt projectleider Philippe Jaspers van de firma Metalprojects uit Pelt die instond voor de vervaardiging van de trap. “De uitdaging bestond voornamelijk uit de afmetingen en de eindbehandeling, de logistiek, het transport en de montage. De trap werd namelijk als één geheel getransporteerd en op zijn plaats gehesen. Hij steunt af op de middelste pijler en is bovenaan aan het gebouw bevestigd. Voor de bouw ervan werd voornamelijk S235-staal gebruikt. Treden en bordessen bestaan uit geponst staal. Aan boven- en onderzijde werden aluminium getorste U-profielen gebruikt. Als eindbehandeling werd de trap gestraald, gemetalliseerd voor buiten- toepassingen en vervolgens gelakt (natlak) in de afwerkingskleur RAL 9002.” Hoofdrol voor staal Vermits het gebouw een in hoofdzaak industrië- le invulling kreeg met loodsen en werkplaatsen, werd het geconcipieerd als een stalen skelet- structuur met dragende sandwichpanelen die zowel de gevel als het hellend dak bekleden, wat zorgt voor een homogeen ensemble. De wand- en dakpanelen werden afgewerkt met een bijzondere gevelplaat die als een licht gordijn over het volume werd gedrapeerd. De coating ervan is in die zin bijzonder dat ze afhankelijk van de kijkrichting en lichtinval varieert van fonkelend grijs naar geel tot goud. De ramen, deuren en poorten zijn afgewerkt in een geanodiseerde variant van de goudkleurige gevelbekleding. Akoestiek Zoals eerder vermeld werd er bijzondere aandacht besteed aan de akoestiek. Het gebouw bevindt zich in de directe omgeving van de luchthaven met het daarbij horend probleem van opstijgend en landend luchtverkeer. “De zware vloerplaten zijn van beton en bij de dakopbouw plaatsten we bovenop de sandwichpanelen bijko- mend nog vezelcementplaten en een aangepaste gevelbekleding. Door deze verzorgde akoestische opbouw werd de geluidshinder tot een minimum beperkt en ontstaat een aangenaam arbeidskli- maat dat bijdraagt tot een efficiëntere werkom- geving”, besluit Thomas Dierickx. possibilités de production pour atteindre ce résultat », explique Philippe Jaspers, chef de projet de la société Metalprojects de Pelt, qui s’est chargée de la production de l’escalier. « Le défi résidait principalement dans le dimension- nement et la finition, la logistique, le transport et l’assemblage. L’escalier a été transporté dans son ensemble et érigé sur place. Il s’appuie sur la colonne centrale et est fixé au sommet du bâtiment. De l’acier S235 a été utilisé pour pratiquement toute sa construction. Les marches et les paliers sont en acier perforé. Des profilés en U en aluminium torsadé ont été utilisés au sommet et à la base. Comme traitement final, l’escalier a été sablé, métallisé pour applications extérieures, puis peint (laquage humide) dans la couleur de finition RAL 9002. » Rôle primordial pour l’acier Puisque la fonction primaire du bâtiment est industrielle, avec des hangars et des ateliers, il a été conçu comme une structure à ossature en acier avec des panneaux sandwich porteurs couvrant à la fois la façade et le toit incliné, ce qui garantit un ensemble homogène. Les panneaux de mur et de toiture ont une finition avec des panneaux de façade spéciaux, lesquels ont été drapés sur le volume comme un rideau léger. Son revêtement est spécial en ce sens qu’il varie du gris scintillant au jaune en passant par l’or en fonction de la direction d’observation et de l’incidence de la lumière. Les fenêtres, les portes et les portails sont finis dans une version anodisée du revêtement de façade doré. Acoustique Comme mentionné précédemment, une atten- tion particulière a été accordée à l’acoustique. Le bâtiment est situé à proximité immédiate de l’aéroport avec le problème connexe du trafic aérien au décollage et à l’atterrissage. « Les lourdes dalles de plancher sont en béton et dans la construction du toit, nous avons égale- ment installé des dalles de fibrociment sur les panneaux sandwich et un revêtement de façade adapté. Cette construction acoustique soignée a minimisé la pollution sonore et créé un envi- ronnement de travail agréable, qui contribue à l’efficacité », conclut Thomas Dierickx. 59

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