info-steel-73

Imposante vliegtuigloods met golvende dakstructuur Defensie is haar vliegtuigvloot en -infrastructuur volop aan het vernieuwen. Zo werden de welbekende C-130’s beetje bij beetje vervangen door Airbus A400M-transportvliegtuigen, die een heel stuk groter zijn dan hun voorgangers. Vandaar dat er op de militaire luchthaven van Melsbroek een gloednieuwe onderhoudsloods is opgetrokken, die een oppervlakte van bijna 14.000 m² bestrijkt – de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft laten bouwen. Bovendien drukt het omvangrijke volume een opvallende architecturale stempel op de omgeving, met dank aan een complexe golvende dakstructuur die integraal uit staal bestaat. Dat de bouw van de nieuwe onderhoudsloods een progressief project is, bleek al vanaf het prille begin. Defensie opteerde voor de DBFMformule (design build finance & maintain) om het complexe eisenprogramma te verzoenen met de vele randvoorwaarden die werden opgelegd door de overheden, de luchtvaartinstanties en de stakeholders in de directe omgeving. Impressionnant hangar aéroportuaire à la toiture ondoyante La Défense est en train de renouveler sa flotte et son infrastructure aériennes. Les célèbres C-130 ont été progressivement remplacés par des avions de transport Airbus A400M, qui sont beaucoup plus grands que leurs prédécesseurs. C’est pourquoi un hangar de maintenance flambant neuf a été érigé à l’aéroport militaire de Melsbroek. D’une superficie de près de 14.000 m², il s’agit du plus grand hangar pour avions jamais construit par la Défense. De plus, le vaste volume laisse une marque architecturale frappante dans le paysage, grâce à une toiture ondoyante complexe, entièrement réalisée en acier. Que la construction du nouveau hangar de maintenance soit un projet novateur fut clair dès le début. La Défense a opté pour la formule DBFM (design build finance & maintain) afin de concilier le programme complexe avec les nombreuses conditions préalables imposées par les autorités, les instances aéroportuaires et les acteurs du voisinage immédiat. Haachtsesteenweg 138, Melsbroek (Steenokkerzeel) Plaats_Localisation Defensie, Brussel Algemene Directie Material Resources Divisie Overheidsopdrachten. Sectie Infrastructuur Ondersectie Programmas Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Kardham Cardet Huet Architecture, Toulouse (Frankrijk) en Styfhals Architecten, Machelen Architect_Architecte Tractebel Engineering, Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Ney & Partners, Watermaal-Bosvoorde Uitvoeringsstudie staalstructuur Seco Belgium Controlebureau_Bureau de contrôle Democo, Hasselt Hoofdaannemer_Entreprise générale C-metal, Temse Staalbouwer_Constructeur métallique MSB, Zelzate Gevelbouwer (staal)_Façadier (acier) Ney & Partners, C-metal Infosteelleden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Tim Janssens Beelden_Images: Democo, Vincent Bordignon (MIL), Ludo Van Mierlo (MIL), Infosteel (jvdb), Ney & Partners, Styfhals Architecten. loods_hangar 16

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=