info-steel-75

Het integreren van een dergelijke structuur in een stedelijke omgeving zoals die van Namen is geen sinecure. De nieuwe infrastructuur is geen ‘restruimte’, maar maakt integraal deel uit van de stad. Het project manifesteert zich in architecturaal opzicht als een opengewerkte gevel langs het toekomstige winkelcentrum. De structuur, die begint bij de Leopoldrotonde om bussen vlot naar het station te laten rijden en zo het verkeer in het stadscentrum te vermijden, is gemaakt van stalen cassettes en een betonnen dek en rust op tweehonderd kolommen in wit architectonisch beton die hem de visuele kwaliteiten van een volwaardige gevel geven. Sculpturale mast bij stedelijke entree Het asymmetrische gebogen deel in staal (spiraalvormige clothoïde), dat zich in het verlengde van de hellingbaan bevindt, kreeg de vorm van een tuibrug met een overspanning van ongeveer 85 m. Deze bestaat uit een PRS-ligger van 38 m die is ingebed in de toegangshelling, een 41 m hoge schuine mast met een klassieke banaanvormige kromming bovenaan, een Intégrer un tel ouvrage dans un environnement urbain comme celui de la (petite) ville de Namur n’est pourtant pas tâche facile. La nouvelle infrastructure n’est pas un espace résiduel, un non-lieu, mais une partie intégrante de la ville. Le projet se lit comme une façade ajourée le long du futur centre commercial tout en horizontalité. L’ouvrage, qui part du rond-point Léopold pour permettre aux bus de monter vers leur gare en évitant le trafic en centre-ville, est fait de caissons en acier et d’un tablier en béton et repose sur 200 colonnes en béton architectonique blanc qui lui donnent les qualités visuelles d’une façade. Un mât sculptural à l’entrée de la ville La partie asymétrique en acier, à plan courbe (clothoïde hélicoïdale), située dans le prolongement de la rampe, prend la forme d’un pont haubané d’environ 85 m de portée. Celui-ci se compose d’une poutre PRS de 38 m embétonnée dans la rampe d’accès, d’un mât incliné de 41 m de haut avec courbure classique en forme de banane dans la partie supérieure, d’un caisson 18

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=