info-steel-75

Geoptimaliseerd ontwerp Hans Wellens, Senior Expert bij Sweco: “De overspanning van het atrium vormde een grote uitdaging, zowel qua ontwerp als qua uitvoering. De maximale overspanning van de dakconstructieprofielen bedroeg 15 m. Om de vervorming van de structuur te beperken, moesten we de profielen een zeeg geven. Maar omdat de doorsneden van de profielen te groot waren om deze zeeg aan te brengen met behulp van rollen, moesten de profielen worden opgedeeld in twee stukken en onder een welbepaalde hoek aan elkaar worden gelast. Om op de juiste plaatsen dilatatie- en zettingsvoegen te kunnen aanbrengen, was het bovendien nodig om een nieuwe muur te realiseren voor de gevel van de bestaande gebouwen. Deze prefabbetonnen muur draagt verschillende belangrijke profielen van de dakstructuur.” Kevin Michels, werfleider bij ARTES TWT: “Voordat onze partner Janssens het staal fabriceerde in zijn atelier, hebben we het geheel in 3D gemodelleerd om alle bouwknopen te visualiseren en de montage ter plaatse te vergemakkelijken. Het was ook een uitdaging om de structuur tussen drie bestaande muren te plaatsen, met profielen die bijna de volledige lengte van het atrium bestreken.” De stalen passerelles werden in verschillende delen vanuit de fabriek vervoerd naar de werf en vervolgens ter plekke gemonteerd, midden in een zeer dichtbebouwde stedelijke omgeving, waardoor bijzondere aandacht moest worden besteed aan het transport. Eenmaal op hun plaats werden ze bekleed met gipsplaten om ze een lichtvoetige uitstraling te geven. Minder mobiele personen kunnen de verschillende diensten ook bereiken via liften.” Hans Wellens: “Dankzij een goede coördinatie tussen alle betrokken partijen kon het ontwerp geoptimaliseerd worden om de uitvoeringstechnische uitdagingen met succes aan te gaan.” Het resultaat mag er wezen. Missie geslaagd, want de gemeente heeft veel aandacht besteed aan dit deel van het project, in het besef dat het in belangrijke mate bijdraagt aan haar publieke imago. Conception optimisée Hans Wellens, Senior Expert chez Sweco : « La portée de l’atrium a représenté un défi important, tant dans la conception que dans la mise en œuvre. La portée maximale des profilés de la structure du toit était de 15 m. Pour limiter la déformation de la structure, il a fallu donner une contre-flèche aux profilés. Mais comme les sections des profilés étaient trop grandes pour appliquer cette contre-flèche via des rouleaux, il a fallu souder les profilés ensemble en deux morceaux selon un certain angle. Afin de prévoir des joints de dilatation et des joints de tassement aux bons endroits, il a été nécessaire de prévoir un nouveau mur avant la façade des bâtiments existants. Ce mur en béton préfabriqué porte plusieurs profilés importants de la structure du toit. » Kevin Michels, gestionnaire de chantier chez ARTES TWT : « Avant la fabrication en atelier par notre partenaire Janssens, nous avons modélisé l’ensemble en 3D afin d’en visualiser tous les nœuds et faciliter la pose sur chantier. Celle-ci fut également un défi, pour pouvoir insérer l’ouvrage entre trois murs existants, avec des profilés qui faisaient presque toute la longueur de l’atrium. » La passerelle en acier a été acheminée depuis l’usine en plusieurs tronçons puis assemblée sur chantier, au cœur d’un environnement urbain très dense, ce qui a demandé une attention particulière accordée au transport. Une fois mise en place, elle a eu ensuite droit à un habillage en plaques de plâtre pour lui donner une impression de légèreté. Des ascenseurs permettent un accès aisé aux différents services pour les personnes à mobilité réduite, Hans Wellens : « Grâce à une bonne coordination entre toutes les parties, la conception a été optimisée pour répondre avec succès aux défis de mise en œuvre. » Le résultat est là, et il est d’autant plus apprécié que la commune était très attentive à cette partie du chantier, consciente que celle-ci participe grandement à son image auprès de la population. 32

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=