Sleutelpositie van staal in het reduceren van koolstofvoetafdruk Iets meer dan de helft van het wereldwijde staalverbruik komt terecht in bouwkundige toepassingen (fig1). In de context van het reduceren van de carbon footprint van bouwwerken wordt uiteraard ook met steeds meer aandacht naar de impact van staal als bouwmateriaal gekeken. En daarbij wordt door ontwerpers soms enigszins verrast vastgesteld dat de carbon footprint voor verschillende staalproducten sterk verschilt (tot bijna een factor 10). Een mogelijke reflex is het opleggen van staalproducten met de laagst mogelijke carbon footprint. Om vervolgens vast te stellen dat die producten dan weer niet courant beschikbaar zijn. Met dit artikel proberen we op een vereenvoudigde manier een indicatie te geven wat als courant en wat als verbeterde carbon footprint van diverse staalproducten kan beschouwd worden. Zodat beslissingnemers met deze informatie op een bewuste manier hun opdrachten kunnen beschrijven. Grondstoftype als sleutel Om staal te maken zijn er momenteel 2 dominante productiemethodes, wat in de sector 'routes' wordt genoemd (fig2): • de secundaire route waarbij 100% schroot wordt ingezet via een elektro-oven ('EAF') • de primaire route waarbij in hoofdzaak erts wordt gebruikt via een hoogoven ('BF-BOF') Bij het omzetten van erts naar staal is er enerzijds meer energie nodig, en daarnaast komt bij deze chemische reactie ook CO2 vrij. Zoals voor bijna alle andere basismaterialen uit onze samenleving (cement, glas, kunststof, ...) heeft het maken van staal maken ook een belangrijk aandeel in de wereldwijde koolstofvoetafdruk. De jaarlijkse wereldproductie van bijna 2 miljard ton staal is echter eenvoudigweg onmisbaar: in alles wat we doen en gebruiken zit wel ergens een onvervangbaar stuk of stukje staal. Ook de omslag naar hernieuwbare energie steunt helemaal op staal (in windmolens, voor pijpleidingen, voor motoren, ...). Tekst: Koen Michielsen (Infosteel) 1 Staalgebruik per sector (bron: Worldsteel 2024) 2 Ruw staalproductie per proces (bron: Worldsteel 2024) 3 Productie-routes: Carbon footprint en aandeel toegepast proces per productgroep (in Europa) Elektrische uitrusting Metalen producten Mechanische toestellen Automobiel Huishoudelijke toepassingen Andere transportmiddelen Gebouwen en infrastructuur 52% 3% 10% 16% 12% 2% 5% STAALGEBRUIK ± 2000 Mt 25% 44% 31% Pro elen en stafstaal Wapeningsstaal Warmgewalste plaat 1
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=