23 InfoSteel #81 — 2025 - 4-5-6 Door de steeds stijgende vraag naar staal (in de wereld), en de lange levensduur van de producten uit staal, is er echter gewoon niet genoeg schroot beschikbaar, niet op Europese schaal en zeker niet op wereldschaal, om alle nodige staal te maken met de secundaire route. Dit ondanks een recyclagegraad van meer dan 95%. Nuance en verbetering per route Staalproducenten nemen initiatieven om binnen deze 2 routes hun proces en daardoor de carbon footprint te verbeteren. Effectieve productcijfers kunnen dus aanzienlijk verschillen van gemiddelden, logischerwijze het meest zichtbaar bij de route met de meeste impact. Daarnaast kan het invoeren van substantiële nieuwe processen wel ineens een grote sprong (naar onder) betekenen, maar ze gaan ook samen met een meerprijs voor de producten. Vuistregel: 4x halveren Het – sterk vereenvoudigde – schema kan eenvoudig onthouden worden doordat elke kolom in de tabel (fig3) ongeveer een halvering van de impact betekent. TECHNIEK BF-BOF DRI met natuurlijk gas EAF met grijze elektriciteit EAF met groene elektriciteit Nieuwe technieken Carbon footprint in kg CO2 eq / kg staal Aandeel toegepast proces per productgroep (in Europa) Profielen Stafstaal Warm gewalste plaat/coil Roestvast staal/coil Wapeningsstaal :2 :2 :2 :2 3 2,5 2 1,5 1 0,5 0 Aandeel hoogovenstaal in de globale productie 71.1% Aandeel electro-ovenstaal in de globale productie 28.6% 2 3
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=