Foto: Henk Snaterse (ipv Delft)

S-vormige kokerliggerbrug voor bussen in Zwolle

Inrijden hoofdoverspanning vergt unieke aanpak

Het bijzondere ontwerp van de 245 m lange S-vormige busbrug over het spoor bij het treinstation van Zwolle maakte van de bouw een waar huzarenstukje. De brug is opgebouwd uit een 110 m lange, kokervormige hoofdligger met uitkragende stalen vleugels, die bekleed zijn met bamboe. De hoofdligger heeft een S-vorm, weegt 1.000 ton en is uitgevoerd in S355-staal. Boven op de stalen constructie kwam een betonnen druklaag, schuifvast verbonden met stiftdeuvels. De 110 m lange staalconstructie, geprefabriceerd in België, werd in dertig brugdelen naar Zwolle getransporteerd. De hoofdoverspanning is geassembleerd naast het spoor. Gelijktijdig werden de betonnen steunpunten, landhoofden en de noordelijke aanbrug gebouwd.
  • Nieuwe Veerallee - Willemskade - Zwolle (NL)
    Plaats
  • Gemeente Zwolle / Prorail - Zwolle / Utrecht (NL)
    Opdrachtgever
  • ipv Delft - Delft (NL)
    Architect / Ontwerper
  • Setzpfandt Beratende Ingenieure - Weimar (DE)
    Studiebureau
  • Prorail - Utrecht (NL)
    Controlebureau
  • Bam Infra - Gouda (NL)
    Hoofdaannemer
  • Victor Buyck Steel Construction - Eeklo
    Staalbouwer
  • Victor Buyck Steel Construction
    Infosteelleden

© 2020 - Infosteel