info-steel-44

geplaatst op rollen voor een correcte positione- ring. Het plaatsen van de assen met een diameter van 30 cm en een lengte van 80 cm kon enkel gebeuren met opgerichte brugdelen. De moeilijk- heid bestond erin deze 450 kg zware onderdelen aan te brengen met een speling van slechts 1/10 mm, rekening houdend met de deining. ‘Maison de l’acier’ in Brussel Het pedagogische gebruik van de oppervlakken vergde een vrije hoogte, per verdieping van 3,45 m, maar het stedenbouwkundige reglement stond slechts een hoogte toe van 21 m onder de kroonlijst. In de vloerdikte van 45 cm moesten de balken, de welfsels, het verwarmende plafond en de speciale technieken kunnen worden ondergebracht. De vloeren zijn uitgevoerd in Grey-balken (DIR en DIN) met een overspanning van 9,40 m, verbonden door welfsels, die samen met de plaat voor de hori- zontale stabiliteit zorgen. De stalen kolommen zijn omhuld met beton en de verticale stabiliteit wordt verzekerd door trappenhuizen en liftkokers. De ontwikkeling van de stalen watertorens Om grotere watertorens te bouwen, moest niet alleen de vorm van de kuipen technisch worden aangepast maar vooral het gebruik van de ‘platte bodem’ opnieuw bekeken worden. De onderzoe- ken leidden tot de studie van bolronde bodems, volgens het principe van Intze. Dit concept maakte het mogelijk om de grote belasting over te brengen op de buitenkroon die de kuip met de bodem verbindt. De realisatie van dergelijke reser- voirs met klinkverbindingen vergde toentertijd een zeer grote beheersing van de staalconstructie. Dienstgebouwen in Melsbroek Ze bestaan uit 4 gebouwen naast elkaar, met een breedte van 120 m, en 42 m en 3 x 73,50 m lang Als het alleen maar zou gaan om modules van 30 x 10,50 m met vakwerkliggers en -kolommen, zou dit niets bijzonders zijn. Maar de voorwaarde die stelde dat in elke module vloeren voorzien waren die ondersteund of opgehangen of gewijzigd moesten kunnen worden volgens de wensen van de gebruiker was wel bijzonder. Om te vermijden dat alle kolommen verzwaard zouden moeten worden, werden deze uitgerust met extra beginstukken voor schachten op onafhankelijke steunen, die gewoon met bouten op de kolommen werden bevestigd. des contre-poids, posés sur rouleaux pour un positionnement correct. Le placement des axes de 30 cm de diamètre et longs de 80 cm ne pouvait s’effectuer qu’avec les travées en posi- tion levée. La difficulté consistait à introduire ces pièces de 450 kg, avec un jeu d’1/10 mm tenant compte de la houle. Maison de l’acier à Bruxelles L’utilisation pédagogique des surfaces requérait une hauteur libre, par étage de 3,45 m mais le règlement d’urbanisme n’autorisait qu’une hauteur, sous corniche de 21 m. Il fallait loger dans l’espace libre de 45 cm les poutres et hourdis, le plafond chauffant et les techniques spéciales. Les planchers sont réalisés en poutrelles Grey (DIR et DIN) de 9,40 m de portée, reliées par des hourdis, assurant, avec la dalle, la stabilité horizontale. Les colonnes métalliques sont enrobées de béton et la stabilité verticale est assurée par des liaisons aux cages d’escalier et d’ascenseurs, en béton. Evolution des châteaux d’eau métalliques Afin de construire des châteaux d’eau de plus grandes dimensions, il fallait techniquement adapter la forme des cuves mais surtout reconsidé- rer le cas du fond plat. Les recherches entreprises aboutissent à l’étude de fonds convexes et inté- rieurs, selon le principe de Intze. Cette conception permettait de ramener la charge importante sur la couronne extérieure, reliant la cuve au fond. La réalisation de tels réservoirs en solution rivetée, a nécessité à l’époque une très grande maitrise en construction métallique. Bâtiments de services annexes à Melsbroek Ils consistent en 4 bâtiments accolés de 120 m de larges et de 42 m et 3 x 73,50 m de longs. S’agissant de modules 30 x 10,50 m en poutres et colonnes en treillis, il n’y aurait rien de particulier s’il n’y avait eu une condition précisant que dans chaque module, étaient prévus des planchers qui pouvaient être supportés ou suspendus ou modifiés au bon gré de l’utilisateur. Afin d’éviter d’alourdir l’ensemble des colonnes, celles-ci furent prévues d’amorces de fûts supplémentaires sur assises indépendantes, simplement boulonnés aux colonnes. 11

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=