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Stijfheid creëren De overname van de steunpunten gebeurde via verticale stijlen die onderaan de grote HEM1000-liggers hangen en die aanpikken ter hoogte van de onderregel van het ruimtelijk vakwerk. “Het was belangrijk dat die stijlen op dezelfde punten aanpikten als het voormalige stationsgebouw om de krachtswerking in het bestaande vakwerk niet te verstoren”, aldus Bart Van Damme. “Door met portieken te werken, hebben onze ingenieurs toch een zekere stijfheid kunnen creëren. Om de zijdelingse stijfheid te kunnen garanderen, hebben we er tevens enkele windverbanden tussen gestoken. Dit project illustreert perfect hoe je een archi- tecturale meerwaarde kan creëren door een oude vakwerkstructuur op doordachte wijze te reanimeren. De portieken fungeren als visuele herkenningspunten die van het station een echt landmark maken.” Créer de la rigidité La reprise des points d’appui se fait au moyen de montants verticaux qui descendent des grandes poutres HEM1000 pour se connecter à la traverse inférieure de l’ossature spatiale. « Il était important que les montants se raccordent aux mêmes endroits que l’ancien bâtiment pour ne pas perturber les forces à l’œuvre dans la charpente existante », explique Bart Van Damme. « En travaillant avec des portiques, nos ingénieurs ont pu quand même créer une certaine rigidité. Afin de garantir la rigidité latérale, nous avons inséré quelques contreventements. Ce projet est la parfaite illustration de la plus-value architecturale qu’il est possible de créer en réanimant une ancienne structure de façon réfléchie. Les portiques font office de marqueurs visuels transformant la gare en un véritable point de repère. » 54

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