info-steel-54

Stalen kunstwerken sieren drukste spoorlijn van het land Lijn 50A (Oostende-Brussel) is zonder meer de drukste spoorverbinding van het land. In het kader van het befaamde GEN-project breidden Infrabel en studiebureau TUC RAIL het traject tussen Brussel en Denderleeuw de voorbije jaren stapsgewijs uit van twee naar vier sporen. Dit ging onder meer gepaard met een verruiming van het spoorwegplatform en de bouw en/of vernieuwing van heel wat kunstwerken, waar- onder enkele fraaie stalen brugconstructies in de buurt van onze hoofdstad. In dit artikel zetten we de voornaamste exemplaren op een rijtje, in geografische volgorde vanaf Brussel. Stalen spoorbrug Industrielaan Een eerste stalen brugconstructie vinden we ter hoogte van de kruising met de Industrielaan in Anderlecht, waar er al sprake was van kunst- werken uit metselwerkbogen met hooggelegen dek. Gezien de beoogde capaciteitsverdubbeling werd er geopteerd voor een uitbreiding in de vorm van een stalen boog met een hooggele- gen rijvloer uit een betonplaat. De stalen boog Industrielaan, Anderlecht 1 Zenne, Anderlecht 2 Duivenmelkersstraat, Anderlecht 3 Aardbeienstraat, Anderlecht 4 Pedevallei, Dilbeek 5 Plaats_Localisation Infrabel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage TUC RAIL Studiebureau_Bureau d’études Valens, Sint-Gillis 1,2 Franki Construct, Kontich 3,4 THV Iemants-Smulders / Franki Construct 5 Hoofdaannemer_Entrepreneur général TMI, Seilles-Andenne 1,2 Victor Buyck Steel Construction, Eeklo 3,4 Iemants-Smulders, Arendonk 5 Staalbouwer_Constructeur métallique NMBS, TMI, Victor Buyck Steel Construction, Iemants-Smulders Infosteel-leden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Tim Janssens (Palindroom) Foto’s_Photos: Jo Van den Borre (Infosteel) Des ouvrages d’art en acier pour la ligne ferroviaire la plus fréquentée du pays La ligne 50A (Bruxelles-Ostende) est sans contexte la plus fréquentée du pays. Dans le cadre du fameux projet RER, Infrabel et le bureau d’études TUC RAIL ont élargi ces dernières années le tronçon entre Bruxelles et Denderleeuw pour le faire passer progressivement de deux à quatre voies. Cela a notamment entraîné l’élargissement de la plateforme ainsi que la construction et/ou la mise à niveau de nombreux ouvrages d’art, dont certains élégants ponts métalliques aux portes de la capitale. Dans cet article, nous présentons les plus remarquables d’entre eux, en prenant Bruxelles comme point de départ. Pont ferroviaire boulevard industriel Un premier pont métallique se trouve à hauteur du croisement des voies avec le boulevard industriel à Anderlecht, où se trouvait déjà un ouvrage d’art avec des arches en maçonnerie et un tablier surélevé. En fonction du doublement de la capacité, il a été opté pour un élargisse- ment sous la forme d’une arche en acier avec dalle en béton comme tablier supérieur. L’arche transport _transport 56

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=