info-steel-55

Londonbrug - elegante ophaalbrug Om het tramnetwerk in het noordelijk deel van de stad Antwerpen te vervolledigen is de nieuwe Londenbrug een belangrijke schakel. Door haar centrale ligging op het Eilandje en haar expres- sieve bovenbouw, vormt ze een markant oriën- tatiepunt in de dokken van dit nieuwe stadsdeel. Om de lineaire laanstructuur voor de Amsterdamstraat aan te houden wordt het ophaalmechanisme van de brug in het verleng- de van de bomenrijen gepositioneerd, tussen trambaan en rijweg. Het laten doorlopen van de verschillende rijlopers zonder profielversmal- lingen heeft tot gevolg dat het brugdek als het ware opengetrokken wordt. Er ontstaan verschillende rijlopers op aparte balken in plaats van alle verkeer samen op één brugdek. Dit heeft als belangrijke bijkomende voordelen; het totale gewicht van de brug wordt gereduceerd, maar ook wordt de winddruk in open toestand verminderd en wordt een verhoging van het brugdek t.g.v. verkanting vermeden. Londonbrug – un pont à contrepoids élégant Pour compléter le réseau de tramways de la partie septentrionale de la ville d’Anvers, le nouveau Londonbrug est un maillon important. En raison de sa situation centrale sur l’Eilandje et de sa superstructure expressive, il forme un point d’orientation marquant dans les docks de ce nouveau quartier. Pour maintenir la structure d’avenue pour l’Amsterdamstraat, le mécanisme à contrepoids du pont a été positionné dans le prolongement des rangées d’arbres, entre la voie du tram et la chaussée. La poursuite des différents aligne- ments sans rétrécissements du profil fait que la couverture du pont est comme qui dirait ouverte. Différentes voies de circulation sont créées sur des poutres séparées au lieu de rassembler tout le trafic sur un seul tablier de pont. Ceci présente des avantages supplémentaires impor- tants ; le poids total du pont est réduit mais la pression du vent est aussi diminuée en position d’ouverture et un relèvement du tablier du pont en raison du dévers est évité. Londenstraat, Antwerpen Plaats_Localisation Stad Antwerpen, Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Frank Van Hulle voor TVSAM / Tractebel, Antwerpen Architect_Architecte Ingenieursbureau Stendess, Lovendegem Studiebureau_Bureau d’étude SECO, Brussel- Bruxelles Controlebureau_Bureau de contrôle THV Tramcontractors Bouw, Brussel- Bruxelles Hoofdaannemer_Entreprise général Aelterman, Gent Staalbouwer_Constructeur métallique Aelterman, SCIA, SECO, Stendess, Tractebel Infosteelleden_Membres d’Infosteel Lieven Bal Fotografie / Frank Van Hulle voor TVSAM / Tractebel Foto’s_Photos nominatie _nomination CATEGORIE D 76

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=